Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Terugblik: 'Elektrische auto blijft nicheproduct'

Hoe tijden veranderen

110
EV's opladen elektrisch rijden multitest Zoe i3 Io
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
19 maart 2020 om 16:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Terugblik:

 In deze nieuwe onregelmatig terugkerende rubriek duiken we in het verleden. We gaan terug in de tijd en blikken terug op een nieuwsartikel dat exact tien jaar geleden op AutoWeek.nl verscheen. Met de kennis van nu, kijken naar het verleden. Heeft de trend zich doorgezet, is de auto in productie gegaan... Je leest het in de Terugblik!

De elektrische auto blijft een nicheproduct. Dat was exact tien jaar geleden de conclusie van consultantsbureau Oliver Wyman. Inmiddels loopt het eerste kwartaal van 2020 op zijn laatste benen en dat biedt de kans om het verleden met het heden te vergelijken.

Exact tien jaar geleden maakte de Nederlandse consument kennis met de eerste moderne elektrische personenauto's. Mitsubishi had de i-MiEV, Peugeot en Citroën de op die Japanner gebaseerde iOn en C-Zero en Nissan rolde in oktober 2010 de eerste exemplaren van de Leaf uit. Veel zouden we niet van EV's moeten verwachten. Althans, als we de conclusie van Oliver Wyman mogen geloven die het consultantsbureau op de dag af tien jaar geleden trok.

Het bureau voorspelde dat in 2025 'slechts' 3,2 miljoen elektrische auto's verkocht zouden worden waarvan er 2 miljoen in Azië een eigenaar zouden vinden. De verwachting was dat er in 2025 in Europa ruimte zou zijn voor de verkoop van 700.000 elektrische personenauto's. Andere voorspellingen: in 2025 zouden in Europa 1,3 miljoen plug-ins en 500.000 reguliere hybrides worden verkocht.

Wereldwijde EV-verkoopcijfers zijn niet beschikbaar, maar we kunnen wel dichter bij huis kijken. In 2019 werden in de Europese Unie 15,3 miljoen personenauto's verkocht. Dat aantal ligt zelfs op ruim 15,6 miljoen als we de verkopen van de landen in de Europese Vrijhandelsassociatie (Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein) er bij optellen. Als we er grofweg van uitgaan dat Wyman in 2010 dezelfde regio als Europa classificeerde, kunnen we in ieder geval een vergelijking maken met de situatie van vorig jaar. Van de 15,6 miljoen personenauto's die in 2019 in die regio werden verkocht, hadden er 359.796 een volledig elektrische aandrijflijn, een stijging van maar liefst 80 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Die extreme groei heeft onder meer te maken met het in Europa steeds groter wordende EV-aanbod. Een voorspelling voor 2025 durven we niet te geven, daar de groei van de verkoop van EV's zeer sterk verband houdt met beschikbaarheid van betaalbare elektrische modellen. Die zitten in het vat, maar of het genoeg zal zijn om de verkoop van 700.000 stuks in 2025 te halen, valt natuurlijk nog maar te bezien. We zijn in ieder geval aardig op weg.

Plug-ins, hybrides en de lastige mild-hybrids

Waar er nog een aardige kans bestaat dat de EV-voorspelling van Wyman uitkomt, gaat dat op het gebied van plug-ins zeer waarschijnlijk niet lukken. Vorig jaar werden de Europese Unie en de landen van Europese Vrijhandelsassociatie 198.853 plug-in hybrides verkocht (Nederland: 4.901 stuks, + 53,7 procent). Daarmee ligt dat aantal slechts op zo'n 15 procent van de voorspelde 1,3 miljoen die in 2025 aan de man gebracht zouden moeten worden. Hoewel er een groei is waar te nemen in de plug-in verkopen (2019: +7,1 procent), lijkt de voorspelde 1,3 miljoen wel erg optimistisch. De voorspelling van het aantal reguliere hybrides dat in 2025 verkocht zou worden, is moeilijk met het heden te vergelijken. De mild-hybrid is sterk in opkomst, maar we weten niet of Wyman de mild-hybrid onder de reguliere hybrides gerekend zou hebben. Jato Dynamics, de bron van het gros van de cijfers in dit artikel, schaart de mild-hybrid wél onder de conventionele hybrides. In de eerder omschreven regio werden vorig jaar in totaal 937.377 hybrides en mild-hybrids verkocht (Nederland: 28.840 stuks), maar liefst 49,5 procent meer dan in het jaar ervoor (Nederland: +25,5 procent).

Elektrische auto's in Nederland

In Nederland werden vorig jaar ruim 50.000 elektrische personenauto's verkocht. Voor 2020 voorspellen brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging een totale personenautoverkoop van 425.000 stuks (-4,7 procent), waarvan minimaal tien procent (42.500) volledig elektrisch zou zijn. Gezien de wereldwijde en dus ook Europese coronacrisis, ligt het in de lijn der verwachting dat deze aantallen niet gehaald gaan worden.

Over 5 jaar weten we het zeker, maar de voorspelling op het gebied van plug-in hybrides lijkt in ieder geval niet uit te gaan komen. Over de EV-voorspelling vellen we nog geen oordeel, maar de cijfers zien er positief uit.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto Terugblik

Lezersreacties (110) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden