Te koop: Ford GT40 prototype 'GT/104'
Het verhaal van de GT40 begint bij een dispuut tussen Henry Ford II ('de zoon van') en Enzo Ferrari himself, in het voorjaar van 1963. Net als Ford Ferrari bijna zover heeft het sportautomerk bij de Amerikanen te laten inlijven, om zo onder meer mee te kunnen doen in de internationale sportwagenracerij, haakt de nurkse Italiaan af. Ford is woest en benadert landgenoot Carroll Shelby om samen in zee te gaan en een serieuze gooi te doen naar het hoogst haalbare: winst tijdens de 24 uur van Le Mans.
Als basis wordt een model van Lola genomen, de GT coupé. Binnen een jaar wordt de Britse prototyperacer voorzien van een uit de Mustang afkomstige, getunede V8. In april van 1964 wordt de Ford GT40 al aan de wereld getoond. Echt uitvoerig getest is de auto dan nog niet, ondanks een zwaar ontwikkelingsprogramma: twee maanden voor Le Mans blijkt de racer bij snelheden boven de 300 km/h nogal licht in de kont te worden. De toepassing van een spoiler biedt gelukkig soelaas.
Bliksem
Zo ook het gebruik van een lichter stalen chassis, zoals in het geval van de auto die je hier ziet, met chassisnummer GT/104. Dat blijkt effectief tijdens de 24 uur van Le Mans in 1964, waar drie GT40's worden ingezet. GT/104 gaat daarbij als de bliksem, maar moet na vier uur helaas opgeven door brand in de motorruimte. Later liggen ook de andere twee GT40's uit de strijd. Deze auto wordt na afloop opgelapt en neemt uiteindelijk nog deel aan diverse races in 1965, waarbij dit exemplaar een verdienstelijke derde plaats behaalt op Daytona – de eerste podiumplek voor het model!
Na uitvalbeurten op Sebring, Monza en de Nürburgring mag GT/104 met vervroegd pensioen: een reeks nieuwe prototype-GT40's nemen vanaf dan de honneurs waar op Le Mans en in het wereldkampioenschap voor sportwagens. Als zijn opvolgers in 1966, 1967, 1968 én 1969 de beroemdste langeafstandsrace in Frankrijk weten te winnen, is GT/104 helaas niets meer dan een showmodel.
Gulf-kleuren
In 1971 doet Ford deze auto van de hand. Jarenlang zwerft dit exemplaar van eigenaar naar eigenaar, feitelijk alleen maar verzamelaars, die GT/104 geen van alleen netjes onderhouden. Pas enkele jaren voor het heden neemt een liefhebber zich voor de auto te restaureren, waarna een specialist het na enige tijd overneemt. De auto is nu teruggebracht in z'n originele staat, tot het gebruik van eigentijdse materialen uit de vroege jaren zestig aan toe, en zelfs klaar om weer te racen. Medio april wordt de auto geveild. Een geschatte prijs staat er niet bij, maar weet dat in 2012 nog een soortgelijke GT40 – in de legendarische Gulf-kleuren – voor 11 miljoen dollar van de hand ging...
In deze video is de auto 'in actie' te zien tijdens een recent Amerikaans concours, waar de gelukkige toenmalige eigenaar de prijs ontving voor meest bijzondere auto met historie op Daytona.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen