Suzuki trekt stekker uit Chinese markt
Aandelen gaan naar Chinese autofabrikant

Persbureau Bloomberg meldt dat het aandeel kleine stadsauto's in China van 35 procent in 2003 naar 6,7 procent vorig jaar kromp. Reden genoeg om zijn aandelen te verkopen, laat Suzuki in een statement weten. "Ongeveer 25 jaar geleden lanceerden we de Alto in China. Sindsdien hebben we ons ingezet voor het vormen en verbeteren van de Chinese markt", zei Suzuki-voorzitter Osamu Suzuki in de verklaring. "Vanwege de verschuiving van de Chinese markt naar grotere voertuigen hebben we echter besloten om alle aandelen over te dragen aan alliantiepartner Changan Automobile."
Suzuki's zullen niet helemaal uit het Chinese straatbeeld verdwijnen, want Changan Automobile zal met een licentie de Japanse auto's blijven verkopen en onderhouden. Naast het overdragen van alle aandelen in Changan Suzuki moest Suzuki ook de Chinese bedrijfsvoorzitter de laan uit sturen. De Japanners laten het hoofd echter niet hangen, want er wordt vol ingezet op één van 's werelds snelst groeiende automarkten. Na 2030 moeten er jaarlijks in India namelijk vijf miljoen auto's worden verkocht. Het gamma zal daarvoor worden verdubbeld van 15 naar 30 modellen.
PRIVATE LEASE Suzuki
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.