Suzuki Solio én Solio Bandit in het nieuw
Op naar Mitsubishi
Ook vandaag gluren we weer over de grens om te zien wat daar allemaal te koop is. Onze speurtocht eindigt weer eens in Japan. Suzuki heeft namelijk zowel de Solio als de Solio Bandit aan een nieuwe generatie geholpen!
We heten welkom: de nieuwe Solio! Dat is een doorontwikkeling van zijn in 2015 gepresenteerde voorganger en is ondanks zijn typische kei-car-uitstraling géén kei-car. Daar is hij met zijn lengte van 3,78 meter simpelweg te lang voor. Kei-cars mogen immers niet langer dan 3,40 meter zijn. Minder financieel voordeel dus voor de Solio-klant, maar daarvoor krijg je wel meer interieurruimte terug.
De nieuwe Solio is weer een slim ding. De mini-MPV-achtige heeft namelijk gewone voorportieren, maar heeft daarnaast twee schuifdeuren voor de instap naar achteren. Handig in steden waar weinig tot geen parkeerruimte is. De nieuwe Solio behoudt de wielbasis van 2,48 meter van zijn voorganger, maar is wel 8 centimeter langer en 2 centimeter breder geworden. De beenruimte achterin neemt met 2 centimeter toe door de rugleuningen van de voorstoelen slimmer vorm te geven. De achterbank zelf valt over een afstand van bijna 17 centimeter te verschuiven en de bagageruimte wint tien centimeter aan diepte ten opzichte van het vorige model.
Suzuki Solio (2015-2020)
De interieurruimte is weer markant maar slim verpakt. De nieuwe Solio heeft een stoerder en bijna Vitara-achtig snuitje gekregen, compleet met hoekige bumpers. De A-stijl is min of meer in tweeën gesplitst op een manier die we kennen van de C4's Picasso van Citroën. Het oplopende lijntje ter hoogte van de C-stijl is verdwenen. Ook aan de achterkant is de vormgeving compleet anders. De horizontale achterlichten zijn vervangen door verticaal georiënteerde exemplaren aan weerszijden van de bilpartij. De units worden met elkaar verboden door een brede chroomstrip. Boven de kont een nieuwe achterspoiler met daarin het derde remlicht. Voorheen was het derde remlicht aan de binnenkant van de achterruit geplakt.
Suzuki Solio Bandit (2020 - )
Wagon R
De Solio is een opvallend model, en niet alleen om zijn voorkomen dat oogt als een blokkendoosje. Hij is namelijk een verre afstammeling van de Wagon R die Suzuki ooit in Nederland verkocht. Die Wagon R was de exportversie van het model dat Suzuki in Japan verkocht. Een groot verschil: de voor Europa bestemde variant was een slagje groter en had een 1.0 viercilinder in plaats van een 0,7-litertje onder de kap. De Japanse Wagon R, die een echte kei-car was en is, werd om de haverklap gewijzigd. De 'grote' Wagon R werd in Japan als Wagon R Solio naast de kei-versies verkocht en vond eigenlijk pas in 2010 een opvolger in een model dat simpelweg Solio zou heten. Die eerste Solio werd in 2015 opgevolgd door het type dat nu wordt afgelost door de Solio en Solio Bandit op deze foto's.
Mitsubishi zal wel blij zijn met de komst van de nieuwe kleine Suzuki's. Het merk verkoopt namelijk eigen versies van de Solio onder de naam Delica D:2. Het duurt waarschijnlijk niet lang alvorens Mitsubishi een nieuwe Delica D:2 naar voren schuift. Om de Wagon R-verwarring groter te maken: de Indiase tak van Suzuki (Maruti Suzuki) verkoopt in India een Wagon R die niets met de Solio of Japanse Wagon R te maken heeft.
PRIVATE LEASE Suzuki
