Suzuki ruziet door met Volkswagen
Suzuki en Volkswagen tekenden in 2009 voor een samenwerking waarbij technologie moest worden uitgewisseld. Dat heeft niet bepaald het gewenste resultaat gehad. Suzuki beschuldigt Volkswagen er van te veel te willen vertellen bij Suzuki, waarvan de Duitsers een aandeel van 19,9 procent in handen hebben.
Vervolgens zette een motorendeal van Suzuki met Fiat kwaad bloed bij VW. In plaats van een TDI te monteren in de vernieuwde versie van SX4, kiest Suzuki voor een Multijet diesel van de Italianen. Nu beschuldigt Suzuki Volkswagen er van dat het de hybride technologie achterhoudt. De eis is nu dat de Japanners 'zeer binnenkort' toegang willen krijgen tot die groene techniek. Wanneer dat niet gebeurt, zullen de Duitsers gedwongen worden hun aandeel terug te verkopen aan Suzuki.
"Het idee achter het partnerschap was dat we de beschikking kregen over dit soort technieken," vertelt Suzuki vice-president Yasuhito Harayama tegen persbureau Reuters. In 1998 ging het merk een partnerschap aan met GM, dat 17,4 procent van de aandelen kocht. Die samenwerking werd opgeheven toen GM tijdens de kredietcrisis bijna kopje onder ging. Volkswagen werd daarop de nieuwe partner van het merk.
PRIVATE LEASE Suzuki
