Supershowroom: Subaru Impreza

Zeven generaties eigenwijzigheid

Supershowroom Subaru Impreza
Supershowroom Subaru ImprezaSubaru Leone stationwagen 1972Subaru Leone Coupé 1972Subaru LeoneSubaru SupershowroomSubaru SupershowroomSupershowroom Subaru ImprezaSubaru Impreza GT Turbo (1999)Subaru Impreza PlusSubaru Impreza Plus WRXSubaru Impreza 1.5RSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru XVSubaru XV
Tegenwoordig kennen we de Subaru Impreza in Nederland alleen nog maar als de opgehoogde XV, maar elders op de wereld waart nog altijd de Impreza rond. De Japanners bieden tientallen jaren auto's aan in wat nu het C-segment is, de naam 'Impreza' wordt sinds 1993 gebruikt.

1. Subaru Leone/1400/1600 (eerste generatie, 1971)

Z'n voorganger 1000 was de eerste Subaru met een boxermotor en deze Leone mocht dat tweede typische Subaru-kenmerk introduceren: permanente vierwielaandrijving. De eerste generatie Leone werd in Europa onder de namen 1400 en 1600 aan de man gebracht omdat Peugeot niet blij was met een naam die 'leeuw' betekent. De auto verscheen zoals te doen gebruikelijk in die tijd als twee- en vierdeurs sedan, later werden een coupé, hardtop-coupé (zonder B-stijl) en stationwagen aan toegevoegd. Toen Subaru erachter kwam dat er in de Verenigde Staten veel vraag was naar kleine 'trucks' werd in allerijl besloten een pick-upversie van deze Leone te maken, de BRAT.

2. Subaru Leone/L1 (tweede generatie, 1979)

Ook de tweede generatie Leone kreeg een breed gamma toebedeeld, maar alle carrosserievarianten zagen er een stukje strakker uit dan voorheen. De tweedeurs sedan maakte plaats voor een hatchback, zodat de auto nu een beter alternatief was voor bijvoorbeeld de Honda Civic. Onder de kap waren opnieuw boxermotoren te vinden, al was een motorinhoud van 1,6 liter nu het minimum. De sedan kreeg al in 1984 een opvolger, de overige versies moesten nog iets langer mee. De BRAT hield het zelfs tot 1994 vol!

3. Subaru Leone/L2 (derde generatie, 1984)

Deze Leone, in ons land 'L2' geheten, was duidelijk een kind van de jaren '80. Z'n vierkante koetsje verscheen opnieuw als sedan en station. De driedeurs versie kwam eveneens terug, maar werd voorzien van een liftback-achtig koetsje dat met een beetje fantasie voor een coupé door zou kunnen gaan. Hoewel de Impreza er groot mee is geworden was ook de L-serie al leverbaar met een turbomotor. Die leverde in deze generatie 131 pk, en dat was in die tijd erg veel voor een vrij saai ogende gezinsauto. 0-100? 9,4 seconden!

4. Subaru Impreza (eerste generatie, 1993-2000)

Met de eerste Impreza sloeg Subaru niet alleen qua naam, maar ook qua vormgeving een compleet andere weg in: vierkant maakte plaats voor rond. Toch zagen we die typische Leone-kenmerken gewoon weer terug: vierwielaandrijving op bijna alle versies, stijlloze portierruiten en natuurlijk boxermotoren. Deze generatie werd vooral bekend dankzij z'n rallysuccessen en de daarbij horende '555'-Turbovariant: 200 pk voor relatief weinig geld, dat was wat!

5. Subaru Impreza (tweede genereratie, 2000-2007)

Deze Impreza kende een wat lastige start, en dat kwam vooral doordat z'n ronde kikkerogen niet bij iedereen in de smaak vielen. Subaru zag dat probleem en loste het rigoreus op: binnen een niet al te lang tijdsbestek werd de Impreza II maar liefst tweemaal gefacelift. De snelle turbovariant kreeg gezelschap van een nóg snellere Sti – die we nog als duurtester hebben gehad – en opnieuw was er een stationwagen met de naam 'Plus'.

6. Subaru Impreza (derde generatie, 2007-2011)

Voor het eerst leverde Subaru een de Impreza als vijfdeurs hatchbadk. Zelfs de razendsnelle WRX kreeg aanvankelijk deze carrosserievariant mee, hoewel de sedan later ook bij ons werd aangeboden. De stijlloze portieren verdwenen, de boxers en vierwielaandreving bleven. Subaru voegde bovendien een nieuwe bijzonderheid toe: de eerste en vooralsnog enige boxer-diesel werd speciaal voor de Europese markt in deze auto gelepeld.

7. Subaru Impreza/XV (vierde generatie, 2011-nu)

Deze auto zal bij sommigen de wenkbrauwen doen fronsen, want in Nederland kennen we 'm alleen als XV. De opgehoogde variant bestond ook van het model hiervoor, maar omdat de rest van het Impreza-gamma hier niet geleverd wordt besloot Subaru die benaming maar achterwege te laten. Elders op de wereld is dit echter gewoon een Impreza, die er bovendien opnieuw als vijfdeurs en sedan is. De nieuwe Levorg is feitelijk een stationwagenvariant van deze auto (de voorzijde komt overeen), maar vanwege de langere wielbasis plaatst Subaru die auto een segmentje hoger. Binnenkort kunnen we een achtste generatie aan dit rijtje toevoegen: in New York is het zover!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.