Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2010)

autoreview

Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2010)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.0R AWD Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 30.000km

  • 145.000 km

Ik wilde na mijn Civic Sport 2005 een comfortabelere wagen, 5-deurs zonder turbo. En Japans natuurlijk. Opeens zag ik een Impreza GH staan in Nijmegen, toen ben er ook een gaan zoeken. In Wijchen vond ik deze, met slechts 115.000 op de teller, voor €8250,-. Perfecte staat, mooie wielen, hoge en lage gearing, sport-uitvoering, boxergeluid enz. Dat was snel bekeken.
Tot nu toe bevalt hij erg goed, naar Noorwegen en Zwitserland geweest ermee, regelmatig naar Zuid-Limburg en dagelijks 60-100 km naar het werk. De auto ligt zeer stabiel op de weg en stuurt mooi strak.

Enkele punten:

-het verbruik is even schrikken: 1 op 11,5 als ik mijn best doe (om rustig te rijden);

-De brandstofpulsatiedemper is vervangen. De auto hield erg hinderlijk in rond de 2500 tpm in combinatie met een duidelijk dieselgeluid. Gelukkig is dit nu verleden tijd;

-ik heb een Parrot met bluetooth erin laten zetten, Eibach veren (3cm lager en nog beter weggedrag) en een droge after market luchtfilter;

-comfort is goed, wat ik verwachtte. Een stuk beter dan de harde Civic in elk geval. Het interieur is minder basic dan de oudere Subaru's, al zijn de harde plastic delen erg krasgevoelig en niet direct mijn smaak;

-de versnellingsbak haakt een beetje, vooral de achteruitversnelling schakelt vaker moeilijk in;

-net als de Civic komt de motor pas hoger in de toeren echt goed op gang. Echter bouwt de boxer richting de rode lijn sneller af in vermogen, waar je bij de Civic dan juist nog een extra duwtje kreeg door de VTEC.

-het gevoel in het stuur is nogal doods helaas, iets teveel bekrachtigd waarschijnlijk;

-de linker achterlamp die in de achterklep verwerkt is, liep vol water. Na demontage, reiniging en een hoop Föhn-werk was de lamp weer leeg, maar helaas niet voor lang;

-ik heb een grote beurt laten doen: het standaard werk, daarbij o.a. nieuwe remblokken, uitlijnen en het vervangen van een onderdeel van een lekkende airco. Dat was erg prijzig bij de Subaru vakgarage (€800+);

-de Takata-airbag is vervangen onder garantie;

-de accu is vervangen;

-1x een lekke achterband gehad. De reserveband was helaas niet precies dezelfde diameter als de overige banden, waardoor het differentieel behoorlijk begon te protesteren. Al hoppend in de auto de vluchtstrook opgezocht en met 30 naar huis gereden. Direct beide achterbanden laten vervangen.

Kortom, de kosten na aanschaf waren niet mis en het benzineverbruik is even doorbijten, maar het is een mooie wagen om te zien (vind ik) en behoorlijk zeldzaam op de weg. Het is geen rally-Impreza (in geen enkel opzicht), maar een erg complete alledaagse auto. We hebben net een kleine gekregen, maar alles kan er makkelijk in. Ik zit eraan te denken om de ramen nog te tinten en ik ben op zoek naar een andere toeter. De OEM klinkt nogal iel.

Update

  • 150.000 km

Net terug van een week Zuid-Tirol. De auto komt zo tot zijn recht: volbeladen op hoge snelheid de Autobahn over en vervolgens net zo makkelijk steil omhoog via krappe haarspeldbochten naar het bergappartementje. Helaas bleef de airco opeens angstvallig lauw. Het inhouden bij 2000-2500 tpm was in de weken voor de vakantie er ook weer langzaam ingeslopen. Bij thuiskomst toch maar weer eens naar de Subaru-garage. Twee derde van het koudemiddel bleek inderdaad verdwenen, erg jammer na de dure reparatie nog geen jaar geleden. Binnenkort weer terug om te kijken of er weer ergens een lek zit. De oorzaak van het inhouden lijkt ook gevonden: het flexibele deel van het uitlaatspruitstuk blijkt (deels) gescheurd, wat een hoorbare trilling veroorzaakt (vergelijkbaar met een los hitteschild) bij het bekende toerental. De frequentie beïnvloedt de werking van de klopsensor (via de uitleescomputer te zien), zodat deze laat bijregelen, met het stotteren tot gevolg. Het verklaart ook dat het probleem op maandag (na een weekend rust, waarbij adaptatiewaarden zich normaliseren) minder is, dan op vrijdag. Reparatie van het flexibele deel kan niet, vervanging betekent een kostenpost van ruim € 1900,- excl. montage (flexibele deel zit geïntegreerd in een flink deel van het uitlaatsysteem). Zo maar laten dus en over een tijd, als de grote kinderwagenbak van de kleine niet meer mee hoeft, toch maar eens kijken voor een kleinere auto, helaas... ondanks alles blijft de Impreza een prachtige en veelzijdige auto. Ik had alleen gehoopt dat hij me minder grijze haren en geld zou kosten.

Einde

  • 163.000 km

Ik kon het er toch niet bij laten zitten, dus nog maar eens naar de garage. Na opnieuw uitlezen, gasklephuis reinigen, testen met andere luchtmassameter enz., vervangen van de longlife bougies (lees: een hoop geld) loopt hij nu stukken beter. Nog niet helemaal top, maar goed genoeg... voor verkoop. De achterklep blijft lekken ook na vervanging van de lamprubbers, de airco is wederom leeggelopen en het koppelings(top)lager begint vervaarlijk te zeuren. Binnenkort komt de distributie er weer aan en de voorbanden. Dus: tijd voor een nieuw avontuur!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens