Supershowroom: Peugeot 308
Erfenis
Peugeot 305 (1977) / Talbot Horizon (1978)
We beginnen deze supershowroom met een auto die een wat verwarrende typenaam kreeg. De 305 werd namelijk op de markt gebracht tijdens de laatste jaren van de 304, die op zijn beurt als compacte middenklasser duidelijk iets lager in de markt gepositioneerd was. De 305 schuurde daarentegen tegen de middenklasse aan en werd opgevolgd door de 405. Om aan het einde van deze lijst bij de 308 uit te komen, moet we elders kijken. Een jaar na de introductie van de 305 kwam Chrysler Europe namelijk wél met een compacte middenklasser; de Horizon. Na de overname van Chrysler Europe door PSA werd de auto als Talbot Horizon verkocht. Die gang van zaken bracht uiteindelijk de eerste compacte middenklasser van Peugeot sinds de 304 voort.
Peugeot 309 (1985)
De Talbot Horizon zou oorspronkelijk worden opgevolgd door een nieuw model onder de naam Talbot, maar dat feest ging niet door. Hoewel de auto nog werd ontwikkeld als Talbot, droogde hij uiteindelijk op als de Peugeot 309. Om kosten te drukken, werd de auto op een verlengd 205-onderstel gebouwd en deelde de portieren met de kleinere Peugeot. Tussen de andere Peugeots was de 309 een nogal vreemde verschijning, omdat het ontwerp nog buiten de ontwerpafdeling van Peugeot was ontstaan. Hoewel de 309 dus een beetje een bastaard was, had Peugeot nu weer een compacte middenklasser. Overigens bleef de 305 nog een tijdje boven de 309 leverbaar.
Peugeot 306 (1993)
Toen de 309 het veld moest ruimen in 1992, kon Peugeot orde zaken stellen. De 305 had in de 405 een logischer genaamde opvolger gekregen en zodoende kon Peugeot de opvolger van de 309 als de tevens logisch genaamde 306 op de markt brengen. In 1993 verscheen de door Pininfarina getekende auto in de showroom. Aanvankelijk werd de auto alleen als hatchback geleverd, maar later zouden ook een sedan en cabriolet volgen. Een grondige facelift in 1997 betekende gelijk ook de komst van de 306 Break. De topversie was de 163 pk sterke GTI, die in 8,8 seconden op de 100 km/h zat. Destijds werd de 306 door autojournalisten vooral geprezen om zijn wegligging en met maar liefst 2,8 miljoen gebouwde exemplaren had Peugeot in de 306 een succesnummer te pakken.
Peugeot 307 (2001)
In 2001, terwijl voor de 306 het laatste uur sloeg, bracht Peugeot de opvolger op de markt: de 307. Het geprezen onderstel van de 306 (en de Citroëns ZX en Xsara) werd opgefrist en gebruikt voor de 307. Voor het nieuwe decenium sloeg Peugeot een nieuwe weg in qua ontwerp. De grote broer van de 307, de 407, kreeg van begin af aan de kenmerkende grote grille die in 2005 met de facelift ook zijn weg naar de 307 vond. Naast de hatchback en SW, was er ook de bijzondere 307 CC, die volgens Peugeot zowel een coupé als een cabriolet was (vandaar ook de twee C's). In 2008 werd de auto hier opgevolgd door de 308, maar in China is de 307, ook als sedan, nog tot voor kort leverbaar geweest.
Peugeot 308 1e generatie (2007)
Voor de 308 zette Peugeot nog een tandje bij met de nieuwe ontwerprichting. De auto kreeg een nog grotere grille en grote koplampen. In grote lijnen waren de 307-genen nog wel aanwezig. Ook het onderstel erfde de 308 van zijn voorganger. De 308 nam op de driedeurs hatchback na alle carrosserievarianten van de 307 over, en er kwam op basis van de 308 ook nog een nieuw model bij: de RCZ. In 2011 onderging de 308 een uitgebreide facelift, waarbij de karakteristieke grote grille plaatsmaakte voor een wat bescheidener exemplaar. Ook de RCZ onderging iets daarna eenzelfde behandeling. Bij ons werd de 308 in 2013 opgevolgd door de tweede, volledig nieuwe generatie 308. In China is de oude 308 nog gewoon leverbaar, zij het met een modern neusje.
Peugeot 308 2e generatie (2013)
De extravagante ontwerptaal die Peugeot jarenlang voerde, werd met de komst van de 508 geleidelijk naar de geschiedenisboeken verwezen. Drie jaar later verscheen de geheel nieuwe 308, die het net als zijn grote broer qua uiterlijk ook over een wat meer behoudende boeg gooide. In plaats van 309 kreeg de auto dus weer 308 als nummer mee. Niet alleen omdat er al eerder een 309 was, maar ook omdat Peugeot de 8 (in ieder geval voorlopig) als eindcijfer voor haar modellen hanteert. De toch enigszins teleurstellende verkoopcijfers van de eerste 308 worden door de huidige 308 flink ingehaald. Eind vorig jaar was er in Nederland een run op 308'en, vanwege de fiscale voordelen voor de zakelijke rijder. In één jaar verkocht Peugeot in Nederland ruim 3.000 meer exemplaren dan het in totaal in van de vorige 308 verkocht.