Supershowroom: Ford Fiesta

Al veertig jaar 'feest'

Ford Fiesta supershowroom
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta
Vorige week dook de zevende generatie van de Ford Fiesta voor het eerst op. Weliswaar was-ie nog stevig ingepakt, maar het is wel duidelijk dat de succesvolle zesde generatie binnenkort met pensioen mag. Ford is dit jaar veertig jaar trouw aan de naam Fiesta, een mooi moment om terug te blikken.

Ford Fiesta Mk1 (1976)
Veertig jaar geleden bracht Ford een gloednieuwe B-segmenter op de markt: de Fiesta. De auto kwam hier alleen als driedeurs hatchback met een motorenaanbod dat varieerde van een 957 cc (45 pk) tot een 1,6-liter benzine. Die laatste vormde de basis voor de topversie, de 84 pk sterke XR2. Een kleine facelift voorzag de auto in 1981 onder meer van kunstof bumpers, waarna de Mk1 in 1983 het stokje overdroeg aan zijn opvolger.

Ford Fiesta Mk2 (1983)
Voor de Mk2 week Ford in de basis niet veel af van de populair gebleken eerste Fiesta. Opvallend waren vooral de nieuw getekende voor- en achterkant, de basis werd overgenomen van de 'Mk1'. Onder de kap was de 1.6 diesel een belangrijke nieuwkomer. De XR2-versie was ook weer van de partij, deze keer goed voor 96 pk en dikke bumpers om de sportiviteit te benadrukken. Wederom was de Fiesta een groot succes.

Ford Fiesta Mk3 (1989)
De Mk2 was een grondige evolutie van de Mk1, dus toen de Mk3 in 1989 verscheen was dat een behoorlijke sprong vooruit. De volledig nieuwe Fiesta kreeg er bovendien een variant bij; de vijfdeurs. De XR2 vond zijn opvolger in de XR2i, die zoals de nieuwe naam al doet vermoeden nu een krachtigere injectiemotor toebedeeld kreeg. De 131 pk sterke 1.8 XR2i volgde in 1992 de 133 pk sterke RS Turbo op, die er daarvoor tijdelijk was.

Ford Fiesta Mk4 (1995)
Wie een Mk4-Fiesta tegenkomt, moet even twee keer kijken of het er werkelijk één is. De auto kreeg namelijk een tweelingbroer in de vorm van de Mazda 121. De beduidend ronder geworden Fiesta werd in 1999 nog voorzien van een nieuw neusje, wat beter moest aansluiten bij Ford's 'New Edge'-designtaal. Met aanvankelijk succes; geen enkele Fiesta werd in één jaar zo vaak verkocht in Nederland als deze generatie in 1996 (ruim 13.500 stuks). De sportieve genen werden maar mondjesmaat doorgegeven: de topversie was de 1.6 Sport met 105 pk die met de facelift verscheen.

Ford Fiesta Mk5 (2002)
Dat veel auto's flink zijn gegroeid in de loop der jaren, geldt zeker ook voor de Fiesta. De volledig nieuwe Mk5 groeide flink ten opzichte van zijn voorganger en was bijna zo groot als de Escort Mk4. Qua uiterlijk kreeg de Fiesta veel kenmerken van zijn grote broer Focus mee. Vlak voor de facelift verscheen de sportieve 2.0 ST met 150 pk. Buiten Europa stond deze versie nog gewoon als de XR2 te boek. De facelift moest de snel in populariteit dalende Fiesta oppeppen, maar hier in Nederland verbeterden de verkoopcijfers amper.

Ford Fiesta Mk6 (2008)
In 2008 kwam de verlossing voor de Fiesta Mk5. De veelbesproken Verve Concept bleek voor een heel groot gedeelte de nieuwe Fiesta te zijn. De totaal nieuwe designtaal moest de toch iets teleurstellende Mk5 doen vergeten. In 2012 kreeg de Fiesta een facelift waarbij vooral de grotere trapeziumvormige grille voor een scherper smoelwerk zorgt. Voor de sportieve Fiesta-rijder is er de ST met 182 pk en een 0-100-acceleratie die 6,9 seconden in beslag neemt.

Aan alles komt een einde, dus ook aan de langstlopende Fiesta. De Mk6 wordt binnenkort afgelost door de Mk7, die we inmiddels al op de foto hebben kunnen zien.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.