Stellantis: 'Alfa Romeo, Lancia en DS krijgen 10 jaar de kans'

Investering voor de lange termijn

Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm

Stellantis-CEO Carlos Tavares heeft een duidelijk tijdskader gesteld voor Alfa Romeo, DS en Lancia, de drie merken die binnen het concern samen onder het kopje 'premium' zijn gebracht. Voor deze merken maakt Stellantis de komende 10 jaar geld vrij, maar in die periode moet er wel flink wat veranderen.

Hoeveel geld Stellantis precies in de drie merken pompt is niet duidelijk, maar de termijn waarbinnen ze het tij moeten keren is in ieder geval helder. Tavares wil ieder merk naar eigen zeggen een kans geven onder een sterke CEO. Onlangs vond er een wisseling van de wacht plaats bij Lancia en voormalig Jean-Philippe Imparato verruilde Peugeot voor Alfa Romeo. "Onder het leiderschap van een sterke CEO moeten we ieder van onze merken een kans geven om hun visie te bepalen, een strategie op te stellen en ervoor zorgen dat ze de middelen van Stellantis kunnen gebruiken om hun business case tot bloei te brengen", citeert Autocar de Stellantis-topman.

Alfa Romeo Tonale Concept

Alfa Romeo Tonale Concept

Tavares geeft de merken 10 jaar de tijd om die strategieën op te stellen en in de praktijk te brengen. "De CEO's moeten helder zijn in de belofte van het merk, de klanten, de communicatie en de doelstellingen", zegt hij. Daarbij ligt de nadruk op de modellen die de merken de komende jaren willen uitbrengen. Volgens Tavares krijgt ieder merk hiermee de kans om iets anders te doen en daarmee een specifieke groep klanten aan te spreken. Tavares verbindt vooralsnog geen negatieve consequentie aan de termijn, maar het ligt voor de hand dat Stellantis merken gaat schrappen als ze niet binnen 10 jaar succesvol zijn.

Huidige stand van zaken

DS heeft van de drie merken momenteel de meeste modellen in zijn portfolio, waaronder een EV en meerdere plug-in hybrides. Bij Alfa Romeo en Lancia zit de vork anders in de steel. Alfa Romeo heeft momenteel alleen de Giulia en de Stelvio in de showroom staan. Vorig jaar kondigde het merk nog de Giulia GTA aan, maar die gaat geen grote groepen klanten naar het merk brengen. Alfa Romeo werkt momenteel aan twee nieuwe modellen: de Tonale en de Brennero. De eerste is echter al vertraagd omdat CEO Imparato niet tevreden zou zijn met de prestaties van de plug-in hybride aandrijflijn. Overigens schuift Alfa Romeo zijn eigen Giorgio-platform aan de kant.

Rondom Lancia, dat alleen nog opereert op de Italiaanse markt, blijft het vooralsnog stil. Het enige model dat het merk momenteel voert is de Ypsilon, die aan het begin van dit jaar nog eens een subtiele facelift kreeg.

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.