Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

'Spitsstrook is onveilig bij weinig verkeer'

Automobilisten voelen zich onwennig

34
'Spitsstrook is onveilig bij weinig verkeer'
  • Nu.nl
  • Nieuws
13 oktober 2015 om 09:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij weinig verkeer ontstaan vier keer vaker ongevallen op spitsstroken dan op de normale rijbanen. Dat schrijft De Telegraaf op basis van een onderzoek van ingenieursbureau Grontmij.

Het bureau, dat het onderzoek deed in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, stelt daarom voor om de spitsstroken te sluiten bij rustig verkeer.

"Het is niet voor niets dat spitsstroken zo worden genoemd. Ze moeten vooral in drukke perioden worden opengesteld. Dan rijden er zo veel auto's, motoren en vrachtwagens, dat er onvoldoende asfalt is en er anders dus files ontstaan", zegt hoofdonderzoeker Hans Drolenga volgens de krant.

Hij stelt dat mensen zich "onvoorspelbaar" gaan gedragen bij rustiger verkeer.

"Zodra het rustiger wordt en automobilisten met veel ruimte rijden, zie je dat het gebruik van de spitsstrook anders wordt beleefd. Veel automobilisten voelen zich onwennig op een spitsstrook", aldus het rapport.

"Logisch, want het is een smalle rijstrook waarop je vlak langs de geleiderail rijdt. Je moet een doorgetrokken streep passeren en veel weggebruikers vragen zich af wat te doen als ze pech krijgen. Niet iedere automobilist durft daarom de spitsstrook te gebruiken".

Bovendien wordt er volgens de onderzoekers vaak te hard gereden op rustigere momenten. "Hoewel er vaak snelheidsbeperkende maatregelen gelden, rijden veel automobilisten gewoon 120 of 130 kilometer per uur in plaats van de toegestane 100 kilometer per uur. Door die snelheidsverschillen ontstaan veel ongevallen."

Volgens de onderzoekers is het dan ook onwenselijk om de spitsstroken langer of permanent open te stellen.

VVD-Kamerlid Barbara Visser wil het rapport afwachten, maar oppert dat er blijkbaar behoefte is aan meer asfalt. "Ik mis de oplossing om van de spitsstroken reguliere stroken te maken door ze te verbreden. Als de spitsstroken nu al langer open zijn dan voorheen is er blijkbaar behoefte aan meer asfalt", aldus Visser.

"En de wirwar van borden en strepen leidt in de huidige situatie voor onduidelijkheid."

Het rapport van Grontmij wordt begin november gepresenteerd.

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden