AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Senaat sceptisch over steun Grote Drie
57
Pech voor de grote Amerikaanse automobielconcerns: de Senaat is niet onder de indruk van de gepresenteerde toekomstplannen en weigert onvoorwaardelijk financiële steun te geven. Vooral Chrysler en General Motors vestigen hun hoop nu op het Huis van Afgevaardigden.
De Amerikaanse Senaat weigert over de brug te komen met 34 miljard dollar om Ford, Chrysler en General Motors in de huidige vorm verder te laten gaan. Dat is het belangrijkste resultaat van een eerste hoorzitting, gisteren in Washington.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een 'gestructureerd bankroet' in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo'n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een 'gestructureerd bankroet' in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo'n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
Lees ook
Autotest

Dubbeltest: Mercedes CLA niet in alles beter dan Polestar 2, als EV wel volwassener
Reportage

Garage te duur? Zo bespaar je honderden euro’s én leer je je auto beter kennen
Autotest

Update Hyundai Inster: zo zuinig is hij nu het kouder wordt
Achtergrond

'Gebruikte banden kopen kan voordelig uitpakken, maar koop ze wel bij een specialist'
Autotest
