Seat Arona - Facelift Friday
Met of zonder Yeti-lampjes
Seat lanceerde deze week een gefacelifte versie van zowel de Ibiza als de Arona. Bij de Seat Ibiza vindt het nieuws vooral binnen plaats, maar de Arona krijgt buiten een nieuw dashboard ook een (iets) ander front.
De facelifts van de compacte Seats gaan zeker niet de boeken in als de meest ingrijpende ooit, al is dat voor het interieur wellicht anders. Zelfs bij de Arona, die nog het meest verandert, blijft de vorm van de koplampen intact. Dat is opvallend omdat de grotere Ateca, die over soortgelijke koplampen beschikte, sinds de facelift Leon-achtige exemplaren heeft.
Markante lampen
Het duidelijk zichtbare nieuws blijft daarmee beperkt tot de voorbumper en de daarin opgenomen grille. Meer specifiek zijn het de ronde mistlampen direct onder de koplampen die het meest in het oog springen. De lampen doen denken aan een pre-facelift Skoda Yeti en zijn in soortgelijke vorm ook terug te vinden op de Cupra Formentor. Bij de Arona zijn ze echter niet standaard. Op de persfoto’s zijn ze aanwezig op de nieuwe Xperience-versie, terwijl de getoonde FR ze ontbeert. Volgens het begeleidend schrijven worden deze lampen een losse optie en kan de Arona-koper dus ongeacht de uitvoering kiezen voor deze markante lampen.
Vouw
Gelukkig is er ook los van die mistlampen nieuws te melden. De vouw onder de koplampen zet duidelijker dan voorheen de daling in, om zo ruimte te maken voor een hogere grille met een gewijzigd design. Ook onder die vouw is de boel anders dan voorheen, met een strakgetrokken luchtinlaat-combi en zilverkleurige elementen voor de eerdergenoemde Xperience-uitvoering.
'Diffuser'
Aan de achterzijde valt vooral de nu centraal geplaatste en in sierschrift uitgevoerde typeaanduiding op. Naar verluidt is echter ook de dakspoiler nieuw en zijn er wijzigingen doorgevoerd aan het element dat Seat optimistisch een diffuser noemt.
Dashboard
Het grootste nieuws is echter pas zichtbaar als de deur wordt geopend. Net als bij de Ibiza wordt een compleet nieuw dashboard gemonteerd, wat bij een facelift een heuse zeldzaamheid is. Het centrale touchscreen wordt hoger gemonteerd, de ventilatieroosters zitten er nu onder en de buitenste exemplaren zijn nu rond van vorm. Helemaal anders dus, en volgens Seat ook opgetrokken uit hoogwaardiger materialen.
Voor het overzicht: in de bovenstaande fotogalerij is de rode auto een ‘oude’ FR en de oranje Arona de niet meer leverbare Xcellence. De gefacelifte Arona is er zichtbaar als blauwe FR en als groen-witte Xperience, de versie die de Xcellence vervangt.