Saab plant drie nieuwe modellen
Nee hoor, je hebt niets gemist. De productie bij Saab is nog steeds niet van start. Door de miljoenen die de afgelopen week door Victor Muller bijeen zijn gesprokkeld, kan de productielijn volgens planning volgende week weer gaan draaien om de 10.000 orders die inmiddels klaarliggen, te verwerken.
De werkelijke levenslijn van Saab komt uit China. Daar zijn overeenkomsten gesloten met Pang Da en Youngman, die gaan zorgen voor de distributie en bouw van Saabs in China. Bovendien moet er, volgens de Chinese regels, ook een submerk worden gesticht bij een dergelijke intieme samenwerking.
De intentieverklaringen met de Chinese partijen zijn vandaag omgezet in bindende afspraken. Nu moet alleen nog de Chinese overheid 'en andere derde partijen' hun goedkeuring geven. Volgens analisten maken de plannen van Saab met de Chinese bedrijven weinig kans, omdat de overheid juist probeert de lappendeken aan automerken en –fabrikanten te verminderen. Daar passen de plannen van Saab slecht tussen.
9-1, 9-6X, 9-7
Saab meldt onder de samenwerking met Pang Da en Youngman ook drie nieuwe modellen worden ontwikkeld. De eerste daarvan is de 9-1, een auto in de Mini/Mito/A1/DS3-klasse die is bedoeld voor de Europese, stedelijke klant. Verder wordt er gesproken over de 9-6X, die een SUV boven de 9-4X moet worden. Die krijgt dus het formaat van bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GL of een Cadillac Escalade. Tot slot wordt gerept over de 9-7; te oordelen aan de typenaam moet dat model boven de 9-5 worden die dus valt in het segment van de 7-serie of S-klasse.
Die laatste twee zijn vooral bedoeld voor de Chinese markt, waar men houdt van fullsize SUV's en limousines die doorgaans door chauffeurs worden bestuurd. Volvo doet in dat land bijvoorbeeld goede zaken met een verlengde S80 en liet onlangs nog de concept Universe zien als studiemodel voor het limo-segment. Van die auto is overigens al besloten dat hij niet in productie gaat.
De drie modellen komen náást de opvolger van de 9-3, die volgens planning aan het einde van 2012 of het begin van 2013 verschijnt. Dat moet de nieuwe Saab is het D-segment worden en op korte termijn, samen met de 9-5, de productielijnen in Trollhättan aan het werk houden.