'Saab herstart nog dit jaar productie'

Saab 9-3 (foto ANP)
Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3Saab-fabriek Trollhättan
** UPDATE ** Wie dacht dat de hele Saab-soap nu wel afgerond zou zijn, die heeft het bij het verkeerde eind. Volgens een zegsman van de huidige eigenaar, National Electric Vehicle Sweden, is het mogelijk dat de eerste nieuwe Saab nog dit jaar van de band zal lopen.

Het model waarover gesproken wordt, is een aangepaste versie van de 9-3, aldus Mikael Östlund, woordvoerder van Electric Vehicle Sweden (NEVS), die dat heeft gezegd in een interview met Automotive News. De herboren 9-3 moet gewoon weer in Trollhättan het levenslicht gaan zien.

Momenteel zouden 300 mensen aangenomen zijn om de productie voor elkaar te krijgen. "Het is goed mogelijk dat de fabricage van ons eerste model nog dit jaar gaat aanvangen," aldus Östlund. De auto krijgt een uiterlijk mee dat sterk lijkt op dat van de laatste 9-3, maar wat er exact onder de kap komt te liggen, is nog niet bekend. Hoewel de handelsnaam anders doet vermoeden, zullen ook exemplaren met een geblazen verbrandingsmotor op de weg worden gezet. Een elektrische versie zou volgend jaar moeten verschijnen. Die zal zich ook met z'n uiterlijk onderscheiden van de reguliere modellen. De batterijen van de elektrische uitvoering zullen afkomstig zijn van Beijing National Battery Technology, een bedrijf dat ook accupakketten produceert voor stadsbussen.

NEVS, dat op zijn beurt weer in handen is een Chinese investeerder, kocht Saab nadat het Zweedse merk in augustus vorig jaar op de fles ging. De te produceren modellen zullen aanvankelijk in Europa en China worden verkocht, mogelijkerwijs wordt ook een serie op de boot gezet naar de Verenigde Staten. "Saab wordt weer een wereldmerk, maar de groei moet geleidelijk gaan," aldus Östlund. Volgens Bloomberg is NEVS voornemens om tegen 2016 jaarlijks 120.000 9-3's te verkopen.

Verder heeft NEVS plannen om het door Saab ontwikkelde Phoenix-platform eindelijk te gaan gebruiken. Wel zal er het een en ander aan gesleuteld moeten worden. Twintig procent van de onderdelen van dat platform is afkomstig van de planken van voormalig Saab-eigenaar General Motors.

Meer nieuws over de weer nieuwe ontwikkelingen bij Saab, lees je volgende week in AutoWeek.

BEKIJK HIER (NOG 'NS) DE TWEE EERDERE, EN MET EEN MERCUR BEKROONDE VIDEOREPORTAGES DIE COLLEGA'S ROLAND TAMELING EN JAN FRERIKS MAAKTEN IN TROLLHÄTTAN.

2011:

https://www.autoweek.nl/video/2644/autoweek-bezoekt-trollhattan

2012:

https://www.autoweek.nl/video/3127/autoweek-terug-naar-trollhattan

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.