AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ruim 320.000 wegenbelastingvrije auto's op de weg
118
Auto's die in de bpm- en wegenbelastingvrije klasse vallen bevolken inmiddels in groten getale het Nederlandse wegennet. Het zijn er nu ruim 320.000. AutoWeek heeft laten uitzoeken hoeveel er van welk type zijn.
De fiscale stimulering van benzine-auto's die zo zuinig zijn dat ze 110 gram CO2 per kilometer of minder uitstoten, en diesels die op 95 gram of minder uitkomen, slaat enorm aan. Dit jaar gingen tot en met eind juli al 96.385 benzine-auto's op kenteken die voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, BPM en 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik in aanmerking komen. Door de komst van zuinige diesels als de VW Polo Bluemotion, de Skoda Fabia Greenline en de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet neemt ook het aantal wegenbelastingvrije diesels toe, daarvan gingen er in de eerste 7 maanden 5.051 op kenteken. De levering van de meeste echt zuinige diesels moet nog op gang komen.
Dat neemt niet weg dat er in 2010 al ruim 100.000 auto's verkocht zijn waarvoor geen wegenbelasting betaald wordt. De schatkist liep BPM op die auto's mis.
Bij de benzineauto's voert de Toyota Aygo de lijst aan, in de nek gehijgd door zijn drielingbroertjes de Peugeot 107 en de Citroën C1, bij de diesels is het de Volkswagen Polo Bluemotion die profiteert van het eerder uitkomen dan de Skoda Fabia Greenline, de Seat Ibiza Ecomotive en de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. Overigens hoort de Smart Fortwo cdi ook bij dit rijtje zuinige diesels, er is nu ook een Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex en later volgt de Ford Fiesta 1.6 TDCI Econetic. Ook die versies stoten 95 gram CO2 of minder per kilometer uit.
En dan zijn er nog de oudere modellen die in aanmerking komen voor wegenbelastingvrij rijden. In 1999 kwam bijvoorbeeld de Lupo 3L TDI op de markt met 81 gram CO2 per kilometer. Daarvan tokkelen er 1.390 rond.
Alle wegenbelastingvrije auto's in Nederland:
Benzine
Toyota Aygo - 83.147
Citroën C1 - 52.038
Peugeot 107 - 61.856
Toyota Prius II en III - 29.335
Fiat 500 - 15.954
Daihatsu Cuore - 15.874
Honda Civic Hybrid - 14.941
Suzuki Alto - 10.764
Fiat Panda - 9.028
Nissan Pixo - 4.402
Honda Insight - 3.815
Smart ForTwo - 3.140
Toyota iQ - 1.454
Diesel
Volkswagen Polo Bluemotion - 3.065
Skoda Fabia Greenline - 1.588
Volkswagen Lupo 3L TDI - 1.390
Smart ForTwo cdi - 975
Toyota Aygo - 83.147
Citroën C1 - 52.038
Peugeot 107 - 61.856
Toyota Prius II en III - 29.335
Fiat 500 - 15.954
Daihatsu Cuore - 15.874
Honda Civic Hybrid - 14.941
Suzuki Alto - 10.764
Fiat Panda - 9.028
Nissan Pixo - 4.402
Honda Insight - 3.815
Smart ForTwo - 3.140
Toyota iQ - 1.454
Diesel
Volkswagen Polo Bluemotion - 3.065
Skoda Fabia Greenline - 1.588
Volkswagen Lupo 3L TDI - 1.390
Smart ForTwo cdi - 975
Seat Ibiza Ecomotive – 213
Audi A2 3L TDI- 192
Audi A2 3L TDI- 192
In AutoWeek 34 die vandaag verschijnt, besteden we meer aandacht aan de wegenbelastingvrije modellen. We gaan ook in op de geruchten over het eventueel aanpassen van de regelgeving en in de vergelijkende test schitteren een Volkswagen Polo Bluemotion en een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet.
Lees ook
Nieuws
Twee keer zoveel elektrische auto's over de grens verdwenen
Nieuws
Polestar 7 laat zich zien, introductie nog ver weg
Nieuws
Stellantis brengt pk- en gumafdeling SRT terug
Nieuws
ANWB voorziet vanaf vrijdag grote drukte door vakantie-uittocht
Nieuws