RIVM: 'Plastics uit auto's kunnen veel vaker gerecycled worden'
In 2030 65 in plaats van 15 procent

Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar hoe goed de plastics uit afgedankte auto's recyclebaar zijn. Daaruit concludeert het dat er in 2030 zeker vier keer meer plastic gerecycled kan worden dan nu gebeurt. Vooral door de ontwikkelingen omtrent chemische recycling is winst te behalen. Het is volgens het overheidsorgaan dan ook nodig dat die gestimuleerd worden.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu publiceert een onderzoeksrapport genaamd 'Chemische recycling van kunststoffen van voertuigen: naar een veilige en circulaire economie'. Daaruit blijkt dat momenteel 85 procent van de plastics uit afgedankte auto's wordt verbrand. Slechts 15 procent van de plastic materialen eindigt als herbruikbare grondstof. Daarop zocht het instituut uit of dat beter kan en concludeerde dat de mogelijkheden er zijn om vanaf 2030 minstens 65 procent bruikbaar te recyclen.
Vooral door meer gebruik te maken van chemische recyclingmethoden is er winst te behalen (chemische recycling is het middels chemicaliën afbreken van materialen). Het RIVM zegt dat er wettelijke en economische prikkels nodig zijn om de technologie te pushen. Denk aan minimale recyclingpercentages van afgedankt kunststof uit auto's en een wettelijk minimum voor de hoeveelheid toegepaste gerecyclede materialen in nieuwe auto's. Het recyclen moet immers wel een doel dienen.
Zo mogelijk alles hergebruiken vanaf 2050
Het onderzoek van het RIVM draagt bij aan de Nederlandse ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn. Vanaf dan mogen er geen grondstoffen meer onnodig verloren gaan. Omdat auto's veel verschillende soorten plastic bevatten, is de autobranche er een bij uitstek om de chemischerecyclingtechnologie in te ontwikkelen. Nu wordt voor auto-onderdelen nog veelal gebruik gemaakt van mechanische recycling, waarbij materialen worden vermalen en vervolgens gesmolten. Chemische recycling behoeft minder verbranding, is schoner en resulteert vaker in meer herbruikbare materialen.
Een kanttekening is wel dat de plasticsoort polyurethaan, met 24 procent goed voor de meeste plastic auto-onderdelen, niet goed te recyclen is middels chemische recycling. Automotive plastics recyclen is mede daardoor slechts voor 65 procent reëel op de kortere termijn. Meer onderzoek moet, al dan niet gepusht door wetgeving, oplossingen bieden voor de doelstellingen van 2050.
Lees ook

'BMW wil extreem recyclebare auto's per 2025'

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Praktijkervaring Fiat 500 (2007 – heden): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview BYD Han: ‘Niet zo goed als Nio maar tekenend voor stappen die Chinezen zetten’

Lynk & Co 01 en Volvo XC40: het succes van de ‘Geely-SUV’ in Nederland

Blokkade invoer verkoopverbod niet-CO2-vrije auto van de baan
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.