AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rij-opleiding Polen op niveau
34
Als Polen en andere Oost-Europeanen al een gevaar op de Nederlandse weg zijn, ligt dat in elk geval niet aan hun rijopleiding. In veel landen zijn de eisen voor het rijexamen strenger dan hier. Die conclusie trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dinsdag na onderzoek.
Minister Melanie Schultz van Haegen had de SWOV gevraagd om het onderzoek te doen, nadat de PVV in de Tweede Kamer zorgen had geuit. Volgens die partij veroorzaken Oost-Europeanen steeds vaker brokken op de Nederlandse wegen.
De SWOV stelt echter niet te kunnen bewijzen dat Oost-Europeanen een groter gevaar op de weg zijn dan andere bestuurders. Het kan ook zijn dat er meer Polen, Roemenen en Bulgaren bij ongelukken betrokken zijn, omdat er simpelweg meer Oost-Europeanen in Nederland zijn dan voorheen.
Een goede analyse naar de betrokkenheid van Oost-Europeanen bij ongelukken is volgens de SWOV lastig, omdat niet alle benodigde gegevens worden geregistreerd.
Lees ook
Koopgids
Dit zijn de beste kleine auto's op de prijslijst
Mijn eerste auto
Carla kreeg op haar achttiende verjaardag een Fiat 124 cadeau van haar tante
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest