Renault presenteert nieuwe Master én nieuwe Trafic
Ook voorbode op nieuwe Kangoo Z.E. getoond
Renault presenteert in één klap een hele rits vernieuwde bedrijfswagens. Zo laat het merk niet alleen een vernieuwde Master en een vernieuwde Trafic zien, maar trekt Renault ook het doek van een voorbode van een nieuwe Kangoo Z.E.
Vorige week liet Renault al de EZ-Flex zien, een compacte elektrische bedrijfswagen die niet direct in serieproductie gaat, maar die wel bij een selecte groep bedrijven een pilotproject gaat draaien. Meer bedrijfswagennieuws komt vandaag in de vorm van de gefacelifte Master, de bijgewerkte Trafic en de Kangoo Z.E. Concept.
Master
We beginnen met de grootste van het stel, de Master. Van die bus verscheen in 2010 de huidige generatie en hij ging in 2014 onder het mes. Nu voert Renault wederom een facelift door op zijn bus, maar wel een ingrijpende. De besteller krijgt niet alleen een volledig nieuwe neus, waarmee de Master beter bij de rest van de Renault-familie past, maar ook een volledig nieuw interieur. Wat valt op? Chroomkleurige afwerking bij de nieuwe ventilatieroosters, een nieuw stuurwiel, een vernieuwd instrumentarium (met 5-inch display), een in het dashboard verwerkt scherm voor het navigatiesysteem én nieuwe opbergmogelijkheden.
Daarbij komt de auto te beschikken over nieuwe veiligheidssystemen als Rear View Assist en Side Wind Assist. Ook zijn zaken als een dodehoekassistent nieuw. Nieuws op technisch vlak? Zeker. Renault zegt een vernieuwde reeks 2,3-liter dieselmotoren klaar te hebben staan die tot 180 pk en 400 Nm leveren. De motoren moeten tot 1 l/100 km zuiniger zijn. Details volgen. Daarnaast zet Renault weer een volledig elektrische variant op de bestellijst. Die Master Z.E. heeft een 76 pk sterke elektromotor waarmee tot zo'n 120 kilometer elektrisch kan worden gereden. Zijn topsnelheid ligt op 100 km/h. De elektromotor is gelijk aan het exemplaar dat al in de Master Z.E. van voor de facelift lag en ook het accupakket heeft met 33 kWh een onveranderde capaciteit.
Trafic
Een maatje kleiner, maar desondanks ook nieuwswaardig, is de vernieuwde Trafic. De huidige in 2014 gepresenteerde generatie (X82) wordt op de snijtafel gelegd en krijgt daar een herziene snuit aangemeten, compleet met nieuwe ledkoplampen met de bekende C-vormige lichtsignatuur en een vernieuwde grille. In het interieur past Renault - hou je vast - een nieuwe pookknop, chroomafwerking en nieuwe bekleding toe. Ook deze bus komt beschikbaar met een reeks nieuwe 2,0-liter dieselmotoren die 120 tot 170 pk leveren en die met de EDC6-automaat te krijgen zijn. Een handbak is gewoon leverbaar. Wat veiligheidssystemen betreft maakt de Trafic kennis met een extra spiegeltje in de zonneklep van de bijrijder, parkeersensoren aan zowel voor- als achterzijde, een achteruitrijcamera en met Trailer Swing Assist.
Kangoo Z.E. Concept
Toekomstmuziek, maar ogenschijnlijk vrij concreet klinkende, heeft betrekking op de Kangoo. Met de Kangoo Z.E. Concept blikt Renault namelijk vooruit op een nieuwe generatie van de elektrische Kangoo. Deze volledig nieuwe generatie moet zich al in 2020 aandienen. De Austral Grey gespoten concept-car draagt het actuele familiegezicht van Renault, maar heeft een opvallende volledig transparante 'grille'. De koplampen zijn met een lichtstrook met elkaar verbonden en ook op de flanken van de Kangoo Z.E. Concept zien we een lichtstreep. Technische specificaties vermeldt Renault niet, maar deze concept-car dient dan ook vooral als voorproefje op het nieuwe Kangoo-ontwerp.
Alaskan
Voor Nederland minder relevant: de bijgepunte Alaskan. De in 2017 onthulde pick-up, in feite een Nissan Navara, krijgt een herziene voorbumper en krijgt de beschikking over de Blue dCi 160- en 190-dieselmotoren. Daarnaast vernieuwt Renault het infotainmenment en brengt het Trailer Sway Assist naar de auto. Het laadvermogen ligt, afhankelijk van de gekozen motorversie, 127 tot 146 kilo hoger. De achterophanging is aangepast en ook de achterwielen hebben nu schijfremmen.
Groei
De reden voor al dit bestelnieuws van Renault? Het merk heeft op het gebied van bedrijfswagens grote plannen. In 2022 moet de verkoop van bedrijfsauto's met 40 procent zijn toegenomen ten opzichte van 2017. Daarin speelt de Chinese markt, zoals verwacht, een grote rol. Onder het Chinese merk Jinbei, waar Renault sinds 2017 de joint venture Renault Brilliance Jinbei Automotive Company mee heeft, moet eind dit jaar een elektrisch bestelbusje én een iets grotere bedrijfswagen worden gevoerd. Deze in China te bouwen auto's zullen ook onder de vlag van Renault en Huasong worden verkocht. In 2022 wil Renault via deze weg zeven bedrijfswagens in China aanbieden. Drie daarvan zijn volledig elektrisch.
Eerder liet Renault al weten dat de nieuwe Kangoo én diens op stapel staande Nissan-variant (NV250) in het Franse Mauberge zullen worden gebouwd. Alliantiegenoot Mitsubishi krijgt op zijn beurt een eigen versie van de Trafic, een auto die in het eveneens Franse Sandouville het levenslicht zal zien. Vorig jaar verkocht Groupe Renault wereldwijd 619.229 lichte bedrijfswagens. Een record. De hier niet leverbare Alaskan rekent het merk daar overigens niet bij.