Renault Trafic L1H1 T27 dCi 115 Comfort (2016)

autoreview

Renault Trafic L1H1 T27 dCi 115 Comfort (2016)

Signalement

UitvoeringTrafic L1H1 T27 dCi 115 Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst112.500 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na aankoop

  • 112.500 km

Omdat ik vaak voor aankoop op zoek ga naar enkele reviews, viel mij op dat er bij bedrijfswagens eigenlijk niet heel veel te vinden is. Vandaar dat ik een review van dit model schrijf. Merk gebonden ben ik niet, dus ik kijk gewoon naar prijzen en wat een bedrijfsbus te bieden heeft voor die prijs. Voor mij kijk ik wel naar trekgewichten, want ik gebruik de bus om een autotrailer te trekken voor mijn oldtimers. Ik verhuur klassieke Vw busjes en rij hiermee door heel Nederland maar ook Belgie of Duitsland.

Voorheen heb ik als bedrijfswagen verschillende merken en types gehad, Vw transporter, LT en mijn laatste was een Iveco. Deze was wat ouder dus ik zat ook met milieuzones en dergelijke, zo is mijn zoektocht begonnen voor een andere bus.

Een Trafic heb ik altijd wel mooi gevonden, lang bleef het model gelijk met kleine facelift aanpassingen, maar rond 2015 kwam er een nieuw model. Vele zeggen dat deze nieuwe nog steeds erg lijkt op het oude model, maar alles rijdt en voelt toch wel heel anders aan. Omdat ik de wagen gebruik als trekkend voertuig en niet om goederen mee te verplaatsen was een keuze voor achterklep of achterdeuren niet belangrijk. Een witte bus wilde ik niet, vanwege alle pakketbezorgers die daar al mee rijden, dus keek ik rond voor een ander kleurtje. Een trekhaak en een driezits voorin was ook belangrijk.
Ook over het motorvermogen had ik wat uitgezocht, ik wilde de wel de 115PK versie met enkele Turbo. Natuurlijk was er ook een Bi turbo of een zwaardere versie van 145PK maar dat leek mij wat overdreven, wat ze dan ook uit een 1.6 DCI persen. Vandaar de 115PK met een koppel van 300Nm leek mij meer dan voldoende voor de 1.6DCI en betrouwbaar. Bovendien is deze motor ook met een distributie ketting.

Zo ben ik begin November bij de Renault dealer Herwers terecht gekomen die deze metallic blauwe Trafic in de showroom had staan. Prijs was netjes in vergelijk tot andere handelaren of dealers, en kilomerstand en motor variant. Dus ben ik een proefrit gaan maken. Na de rit en een kleine inspectie op de brug heb ik beslist de wagen te kopen. Ik wilde de bus meteen meenemen, dus overeen gekomen dat zij de tank nog vol gooiden.

Meteen een mooie rit van 180 kilometer naar huis kunnen maken. Inmiddels heb ik ongeveer 1500 kilometer gereden met de Trafic. Wat mij opvalt is dat de bus veel trekkracht heeft bij lage toerentallen, zo rond de 1500 toeren pakt de wagen heel goed op. Als je 100km per uur rijdt dan draait hij maar 2000 toeren, dus is de bus echt heel stil. Heb ook al met 1800kg op de trekhaak gereden en wat loopt de bus dan nog super soepel! Ook heel stabiel en voelt lekker safe aan. Stuurbekrachtiging is electrisch en is heerlijk. Dus ook met een zware aanhangerlast rijdt de Trafic perfect. Komt ook door de 6 versnellingsbak natuurlijk. Verder is er nog cruisecontrol aan boord en airco. Er zit bij deze een normale 1 DIN radio in, dus geen touchscreen met toeters en bellen. Ben ik wel blij mee zo, want ook minder display gezoek en storingen denk ik.......

Natuurlijk ook het brandstof verbruik wat bijgehouden. Zonder lading en dus ook een lege bus rijdt ik ongeveer 1 op 16, lijkt mij keurig. Dat is wat snelweg (100 a 110 max) en stadsverkeer enzo. Met de trailer kom ik op 1 op 14 ongeveer, en dan rij ik dus 90 a 95 km pu, met 1800 kg erachter. Het daadwerkelijk gebruik is wel anders dan dat de boordcomputer aangeeft, ik kijk gewoon naar gereden afstand en wat ik echt tank aan de pomp. De boordcomputer lijkt wel iets zuiniger aan te geven en ook de verbruikte liters zijn dan minder......

Ik heb ook gereden en vergeleken met het oude model Trafic, het laatste jaar van 2014. daar zat dan wel een betrouwbare 2.0dci motor in met ketting, dit leek mij ook een goede combi. Maar ik vond toch dat het nieuwere model echt heel anders reed, dus model 2015 is toch wel een heel andere bus. Misschien ook belangrijk voor mede bus fanaten die op zoek zijn naar een andere 2de hands.

Ik ben wel blij met de keuze die ik heb gemaakt. De bus ziet er mooi uit, leuke kleur en rijdt ook zuinig. en alle bedieningen in de cabine voelen prettig aan. Verder ook erg stil. De bus heeft een Euro 5 motor, dus hoop ik voorlopig nog even steden in Belgie in te mogen en zo ook in Frankrijk. Voor Frankrijk heb ik de gele sticker, dus Norm 2 gekregen, licht daar ook aan de uitstoot en type motor, en niet alleen aan het bouwjaar.

Ik zal het allemaal wat bijhouden en zo nu en dan eens een update plaatsen.

MVG Serge

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.