Renault 1.9 dTi Grand Comfort (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1.9 dTi Grand Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 304.625 km |
Het einde nadert
- 304.625 km
Een aparte titel voor een eerste review van mijn Renault Kangoo 1.9 dTi, dat geef ik meteen toe. Ik realiseer me nu pas dat ik van de Kangoo helemaal geen review geplaatst heb.
Ik kocht de auto in 2005, toen ik vanuit Zutphen naar Veenendaal heen en weer zou gaan reizen voor mijn werk. Ik had een E34 BMW 525iA. Heerlijke reisauto (met zijn nukken, maar dat is een ander verhaal) maar beter dan 1 op 10 werd het nooit. Dus werd een diesel, bij deze kilometers interessant. Wat voor model auto maakte me niet echt uit, ik was toen toch alleen en dus was ook een grijs kenteken geen probleem. Een beetje power zou wel fijn zijn; vanuit mijn werk wist ik hoe het is om met een ondergemotoriseerde bus rond te moeten rijden. De (op dat moment) huisdealer van onze familie (grootouders klant, ouders klant, broertje klant) had een Kangoo 1.9 dTi staan. 80 pk, geen D55 of D65. Deurtjes met ruiten achter. Proefrit gemaakt en prima. Gekocht en BMW ingeruild.
In de loop der jaren reed ik er veel mee. Van de 62.000 kilometer bij aanschaf naar de huidige 304.625. Afgezien van een lekke band deed hij het jaren prima. Gewoon beurtjes krijgen en doortuffen. Tot de motor problemen begon te veroorzaken. Starten bleef hij als een malle doen, niets mis mee; maar dat aanslaan. Met steeds meer en meer moeite pakte hij op. De dealer deed dit, deed dat, nieuwe accu, kleppen stellen maar dat bracht maar een beetje soelaas. Het probleem bleef en werd erger. Tot ik op een avond in Vorden stond, net terug van een DNRT race met mijn Alfa (zie daar). Starten en starten, aanslaan nee. Voor het eerst dacht ik echt dat ik niet meer weg zou komen. Aangezien de dealer wel druk maar niet succesvol was en ik via mijn werk met meerdere garages in aanraking kom, heb ik maar eens bij een universele garage gevraagd. Die wilden er wel induiken. Het koste enige tijd (en geld) maar na een revisie van de brandstofpomp bracht wél de oplossing: starten én aanslaan. En dat bleef hij braaf doen. Ok, als je rond 1800 toeren rijdt dan gaat het motormanagementlampje branden en houdt hij daarna in bij gasgeven omdat de pomp voorbij zijn regelpunten komt. Máár, dat is alleen als je een stuk constant 1800 rpm rijdt. Bij accelereren langs 1800 is er niets aan de hand.
Hoewel 80 pk wel lekker is, maar meer lekkerder, besloot ik om de Kangoo te chiptunen. Bij een andere klant van ons stonden alleen de turboloze D55 en D65 als opties, maar niet de dTi. Alleen... de Trafic met 1.9 dTi stond er wel bij en laat dat nou dezelfde motor zijn. Van 80 ging ik naar 110 pk en ook het aantal newtonmeters nam met zo'n 40 Nm toe. Hij werd vlotter, maar aangezien ik het niet altijd gebruik is het een heerlijke reserve. Vooral nu er af en toe een caravan achter hangt is het helemaal fijn.
Maar in de loop der jaren komen er gebreken. Van beide sleutels is de afstandsbediening er mee opgehouden. Erger nog: bij beide sleutels is de knop zo dicht op de printplaat afgebroken dat er niets te solderen valt. Da's vervelend, maar de centrale vergrendeling werkt nog steeds. Alleen omslachtiger. Eerst een portier open, op knop in middenconsole drukken, dan portier dicht en die handmatig sluiten. De middenroosters van verwarming laten zich niet meer sluiten, het rolletje dat het open en dicht regelt is kapot. Oplossing: dashboard los. Oplossing 2: permanent dicht zetten. Jammer in de zomer, beter in de winter. Niet echt een gebrek maar met de Kangoo mag ik Arnhem niet meer in. Doe ik dit toch dan wordt ik gestenigd, vierengedeeld, doodgeschoten, opgehangen, gekruisigd én met betonnen schoenen in de Rijn gemikt. Wel een gebrek: in de winter moet ik zowel binnen als buiten krabben en elke keer als ik binnen goed schoon heb trekt het weer dicht zodat ik binnen én buiten met ontdooier in de weer moet.
Daarnaast vergat vorig jaar een bezorger bij onze buren (op mijn werk) de handrem van zijn Sprinter aan te trekken. Die begon te rollen en ramde de Kangoo in de rechterzijkant. Gelukkig net ver genoeg naar achteren zodat het portier gewoon open en dicht kan. Maar er zit een fikse deuk in. Geen structurele schade dus ik kan er mee door blijven rijden. Maar ja... de schade wordt geschat op zo'n € 2500 euro en ik kreeg... € 751,21 (€ 750 + wettelijke rente). Echt een bedrag waarvoor ik a) de schade kon laten repareren of b) een gelijkwaardige auto zou kunnen kopen. Lekker systeem toch, ben je volledig onschuldig maar wel de lul.
Maar toch, ondanks alles was ik gehecht aan de Kangoo. Niet gek als je al 242.000 kilometer samen gereden hebt en al 16 jaar, 8 maanden en 27 dagen samen bent. Elke keer als ik er maar aan dacht om de Kangoo in te ruilen op 'een' andere auto kreeg ik al tranen in mijn ogen bij de gedachte afscheid te moeten nemen van mijn lieve Kangoo. Alleen is er inmiddels een auto op de markt die ik graag zou willen hebben. Dacia introduceerde in 2021 de Spring. Nu heb ik al een zwak voor Dacia sinds ik in 2008 met de Logan Endurance Cup geraced heb. Daarbij was de Logan diesel lang een mogelijke vervangingskandidaat voor de Kangoo. Inmiddels beginnen de kleine karaktereigenschappen van de Kangoo me toch een beetje... tegen te staan is eigenlijk nog een te groot woord. Maar gekoppeld aan die leuke, fantastische en volstrekt nutteloze roettoeslag die ik elke drie maanden mag betalen hoewel het niet bijdraagt aan een beter milieu of omgeving én het feit dat die volstrekt onbetrouwbare Nederlandse regering een nieuwe en dit keer vasthoudendere poging gaat doen om rekeningrijden in te voeren (en dat zal ongetwijfeld 'budgetneutraal' zijn, dat wil zeggen dat de overheidsinkomsten niet veranderen) en oude(re) diesel ongetwijfeld weer eens flink de klos zullen zijn (al beweren ze nu van niet, maar had ik al iets gezegd over onbetrouwbaar?) is een electrische auto in de vorm van de betaalbare Spring een optie. Afgelopen januari ging de kogel door de kerk: de Kangoo gaat eruit en de Spring gaat erin. Een Comfort Plus met Orange Pack (uiteraard). Alleen zal dat nog tot zeker juni duren voordat de Spring er is. Maar dat is een ander review.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Kangoo Express 1.5 dCi 85 Express | cruise | ac | trekhaak | r.schuifdeur
- 2009
- 282.466 km

Renault Kangoo Express Z.E. *100% ELEKTRISCH*AUTOMAAT*ELEK. PAKKET*
- 2013
- 75.412 km

Renault Kangoo dCi 90 Comfort Maxi | Airco Pakket | Pack Radio | Camera Pakket | Trekhaak | Parkeersensoren | Cruise Control | Sidebars
- 2018
- 89.107 km
Lees ook

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche
