Renault-Nissan gaat modulair voor groeimarkten

Renault-Nissan logo
Modulaire bouw is een manier bij uitstek om de ontwikkelingskosten van auto's te beperken en dus kiezen steeds meer autoconcerns voor deze constructiewijze. Renault-Nissan introduceert speciaal voor groeimarkten als Rusland, India en China een nieuwe modulaire bouwwijze: CMF-A.

Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, heeft het zogenaamde CMF-A platform aangekondigd. Dat staat voor Common Module Family met de A als toevoeging voor 'Affordable' (betaalbaar). Dit platform is dan ook voor de allergoedkoopste auto's van het concern bedoeld.

CMF-A splitst de auto op in vijf kernmodules: de motorruimte, de cockpit, de onderkant van het voorste deel van de bodemplaat, de onderkant van het achterste deel van de bodemplaat en de elektronica. Met een relatief klein aantal gemeenschappelijke onderdelen kunnen zo honderden verschillende configuraties worden samengesteld.

De productie van de eerste auto met het CMF-A platform start in 2015 in het Indiase Chennai. Kort daarvoor onthult Renault-Nissan pas de modellen die deze techniek gaan gebruiken. De auto's zijn alleen voor de groeimarkten bedoeld en er zijn dus geen plannen om ze naar ons land te halen.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.