AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Renault maakt toekomstige aandrijflijnen bekend
16
Renault heeft bekendgemaakt welke aandrijflijnen we de komende jaren van het merk mogen verwachten. Het gaat om volledig elektrische aandrijflijnen, een range van geblazen TCe-motoren, nieuwe diesels en een automatische transmissie met dubbele koppeling. Alles in het kader van terugdringing van de CO2-uitstoot.
Renault en Nissan werken aan volledig elektrische aandrijflijnen met vermogens van 70 tot 140 pk. De eerste auto's die ervan gaan profiteren zijn een Kangoo-achtig type en een traditionele sedan die op een Laguna-platform staat. Beide komen in 2011, meer wil Renault er nog niet over kwijt.
Driecilinder turbo
We kennen al de 1.2 TCe en de 1.4 TCe, in de nabije toekomst komen er nog veel meer geblazen benzinemotoren bij. Renault ontwikkelt daarnaast drie- en viercilinder benzinemotoren. Ze hebben een inhoud van 0,9 tot 1,2 liter en de vermogens lopen uiteen van 90 tot 115 pk. Directe inspuiting en turbotechniek moet de krachtbronnen zuiniger krijgen, zo spreekt Renault van een CO2 uitstoot die tussen de 30 en 40 procent lager ligt dan de 1.2, 1.4 en 1.6 die ze vervangen. De eerste versies van de nieuwe motorengeneratie worden in de komende tweeëneenhalf jaar geïntroduceerd.
1.6 dCi
Ook op dieselgebied kunnen we de komende jaren nog het nodige nieuws verwachten. De 1.5 dCi wordt nog zuiniger gemaakt, Renault belooft daardoor 20 gram CO2 per kilometer minder. Helemaal nieuw is de 1.6 dCi met 130 pk. Die moet zuiniger zijn dan de huidige 1.9 dCi met zo veel vermogen. Hij voldoet aan de Euro 6 emissienormen en komt in 2011 in de C- en D-segmentmodellen. Bij Renault zijn dat de Mégane en de Laguna, maar ook de Scénic profiteert ervan.
In 2012 wordt het tijd voor een nieuwe generatie 2.0 dCi's. De huidige 2.5 dCi, in onder meer de Renault Koleos en de Nissan Pathfinder maakt plaats voor een 2.3 dCi. De V6 dCi blijft aan voor de topmodellen.
Dubbele koppeling
Een versnellingsbak met dubbele koppeling, zoals de DSG van VW en de DCT van BMW, kunnen we ook van Renault verwachten. Het concern koppelt er nog geen tijdstip aan, maar belooft dankzij deze bak wel een 15 procent lagere CO2-uitstoot.
PRIVATE LEASE Renault
Had je deze auto's al gezien?

Renault Symbioz 1.6 E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine | Active driver assist | Elek. verwarmbaar stuurwiel | Adaptive Cruise Control | Climate Control | Camera |
- 2024
- 14.843 km
€ 35.445

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens | trekhaak | achteruirijcamera | nav | climate | cruise | telefoon |
- 2015
- 132.003 km
€ 10.995

Renault Captur 1.3 mild hybrid 160 techno NIEUW MODEL
- 2025
- 8.698 km
€ 31.500