Renault en Qualcomm testen laden op snelheid
Draadloos laden tot bijna 100 km/h
Qualcomm is al jaren bezig met een systeem waarmee elektrische auto's kunnen worden geladen door boven een inductief laadplatform te parkeren. Dat systeem gaat nu nog een stapje verder, want het zou inmiddels ook al auto's die rijden kunnen bijladen. Renault heeft volgens berichtgeving van Autocar de handen ineengeslagen met de techneuten van Qualcomm en laadpaalgigant Chargemaster om dit in de praktijk te gaan testen met de Kangoo Z.E. De eerste testrit heeft inmiddels plaatsgevonden.
Het zou mogelijk zijn om met het systeem tot een snelheid van 60 mph (96 km/h) auto's bij te laden. In de weg is een strook met 'laadplaten' aangelegd, die contactloos de auto van stroom kunnen voorzien, bij een maximaal laadvermogen van 20 kW. Daarbij zou het niet uitmaken als er een tweede auto op hetzelfde moment gebruikmaakt van dezelfde oplaadbaan. Overigens speelt Qualcomm al jaren met dit idee, getuige foto 2 van een aantal jaren geleden.
Renault werkt al jaren samen met Qualcomm en ziet het dynamisch laden als de toekomst. Het grote voordeel is natuurlijk dat er minder vaak hoeft te worden gestopt om bij te laden. Op die manier neemt de actieradius fors toe, waar die vaak nog een tegenargument is bij het overwegen van elektrisch rijden.