Renault Eolab Concept rijdt 1 op 100

Renault Eolab
Renault EolabRenault EolabRenault EolabRenault EolabRenault EolabRenault EolabRenault Eolab conceptRenault Eolab conceptRenault Eolab concept
Renault presenteert een studiemodel met de eigenaardige naam Eolab. Z'n naambordje wordt 'm vergeven, want deze ultrazuinige Fransman moet een verbruik kunnen halen van 1 liter op 100 kilometer.

De Eolab heeft een 999 cc metende driecilinder benzinemotor onder de kap met een vermogen van 75 pk en een maximumkoppel van 95 Nm. Uiteraard is de Eolab een hybride, en wordt de verbrandingsmotor dus bijgestaan door een elektromotor. In het geval van de Eolab is de elektromotor 50 kW sterk en levert-ie 200 Nm koppel.

Schakelen gaat met een nieuwe transmissie met slechts drie verzetten. Bovenstaande is allemaal onderdeel van Renaults nieuwe Z.E.-Hybrid-technologie, een pakket dat we de komende jaren in nieuwe Z.E.-modellen zullen terugzien.

De Eolab is vervaardigd uit onder andere aluminium, kunststof en magnesium en is volgens Renault daardoor zo'n 400 kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. In elektromodus moet de Fransman een afstand van zo'n 60 kilometer kunnen rijden. Z'n topsnelheid ligt op 120 km/h.

Opvallend aan de concept-car is de deurconfiguratie. Aan de linkerkant ziet de Eolab eruit als een driedeurs hatchbak, maar aan de rechterkant heeft de auto wel een achterportier. Dit doet denken aan de Hyundai Veloster.

Hoe futuristisch de Eolab ook lijkt, het studiemodel is met productieplannen in het achterhoofd gebouwd. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat deze auto vooruitblikt naar de nieuwe Mégane? Door de Veloster-achtige deurconfiguratie kunnen we alvast aan een drie- én een vijfdeurs Mégane wennen.

Maar het is dus ook goed mogelijk dat Renault een Z.E.-achtig model op de planning heeft staan dat een slagje groter is dan we tot nu toe gezien hebben. In oktober kunnen we hem in Parijs in levenden lijve bekijken.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.