Quatorze Juillet: recente Franse design-iconen
Ook deze eeuw brengt Frankrijk klassiekers voort
Niets is zo subjectief als design, dus misschien zou jij wel een heel ander lijstje hebben voortgebracht. Bovendien onderscheiden Franse merken zich niet alleen op het gebied van design, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld sportiviteit (205 GTI) en innovatie (Traction Avant, de veerbollen van Citroën) en weten ze de bevolking vaak van extreem goedkope en simpele designs te voorzien (2CV, R4).
Concentreren we ons echter op markante vormgeving dan vallen sinds het jaar 2000 een aantal auto's op. Dit zijn wat ons betreft de exemplaren die het nu al tot 'klassieker' hebben geschopt!
1. Renault Avantime
In 1999 toonde Renault op de Autosalon van Genève een een soort driedeurs MPV die zelfs voor een concept-car opmerkelijk was. Toen het merk twee jaar later besloot om de maffe Avantime vrijwel ongewijzigd in productie te nemen vielen we helemaal van onze stoel. De Avantime laat zich beste omschrjiven als een hoge tweedeurs coupé zonder B-stijl, met deuren zo groot dat er een dubbel schanier voor nodig was om ze bruikbaar te maken. Het grijze dak, de bizarre achterlichtunits en het futuristische interieur maken het feest compleet.
2. Citroën C6
Hoe bijzonder je de huidige DS-modellen ook vindt, feitelijk was de C6 de laatste bijzondere Fransoos die écht in de voetsporen van z'n illustere voorvader treedt. De strijkijzer-vorm van de oer-DS wordt door de toplimousine uit 2005 op een wat ons betreft zeer geslaagde wijze modern ingevuld. De auto oogt bijzonder en typisch Frans zonder daarvoor allerlei tierlantijnen nodig te hebben. Dankzij de veerbollen rijdt hij ook nog eens als een echte Citroën, dus wij voorzien een glorieuze toekomst voor deze auto in de klassiekerwereld.
3. Renault Vel Satis
Oneerbiedig gezegd zou je de Vel Satis een afgezwakte versie van de Avantime kunnen noemen, maar als dat zo is blijft er nog genoeg over om van te genieten. Dankzij z'n vijfdeurs koets is deze C6-concurrent een stuk praktischer dan z'n tweekleurige broertje, maar tegelijkertijd is de enorme hatchback nog steeds een zeer bijzondere verschijning . De uitstekende 'kont' die zo kenmerkend is voor Renaults uit het begin van deze eeuw ontbreekt uiteraard niet, de staande koplampen doen ook een aardige duit in het design-zakje. Wie nu nog niet overtuigd is moet eens een deur openen: heb je die assymetrische stoelen gezien?
4. Citroën C4 Cactus
Waar de C6 voortborduurde op de DS-lijn doet de C4 Cactus dat – met een beetje fantasie – op de weg die door de 2CV werd ingeslagen. Natuurlijk is de moderne hoge B-segmenter een stuk minder minimalistisch dan die voorvader, maar de manier waarop hij praktische zaken als airbumps, uitzetraampjes en een simpel opgezet dashboard tot iets charmants weet te maken verdient respect.
5. Peugeot RCZ
Natuurlijk mogen we Peugeot niet vergeten. Met de RCZ zetten de Fransen in 2010 een auto neer die op gepaste wijze een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de sportieve historie van dit merk. Bovendien is de RCZ gewoon een uiterst sexy coupé, wat des te knapper is als je bedenkt dat hij gebaseerd is op de veel minder wulps gelijnde 308. Z'n ver naar voren geplaatste cockpit doet je bijna geloven dat hier een achterwielaandrijver met middenmotor staat en we smelten nog steeds weg bij de aanblik van de twee glazen 'bulten' op het dak. Vive la France!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen