Profiel: Carlos Ghosn
De man die alles kon
Het leek een normale maandag voor topman Carlon Ghosn te worden, maar niks bleek minder waar. Donkere wolken pakken zich samen boven zijn hoofd wegens vermeende fraudezaken. Maar wie is deze grote man uit de autowereld nu precies?
De in 1954 geboren Carlos Ghosn groeide in Brazilië op, waarna hij op z’n twintigste zijn ingenieursdiploma aan de Ecole Polytechnique behaalde. Vier jaar later studeerde hij voor zijn tweede diploma af aan de Ecole des Mines in Parijs. Zijn carrière begon Ghosn bij Michelin als fabrieksmanager in Zuid-Frankrijk, waarna hij in 1984 tot hoofd van de ontwikkelingsafdeling werd benoemd. Een jaar later kreeg Ghosn de Zuid-Amerikaanse tak van Michelin in Brazilië onder zijn hoede. Voordat Ghosn bij Nissan aan de slag ging, trad hij in 1996 toe tot autoland als Executive Vice President van Renault. Negen jaar lang had hij naast het toezicht op Renaults Zuid-Amerikaanse activiteiten ook de verantwoordelijkheid voor geavanceerd onderzoek naar voertuigtechniek en -ontwikkeling. Net voor de eeuwwisseling voegde Ghosn daarnaast voor de eerste keer Nissan aan zijn cv toe als Chief Operating Officer.
Bij Nissan beklom Ghosn door de jaren heen steeds meer treden van de carrièreladder. Zo werd hij in 2001 CEO van het merk en in 2005 ook van Renault. Sindsdien wist Ghosn veel voor beide merken te betekenen. Toen Nissan op het randje van de afgrond stond, wist Carlos het merk te redden en binnen de kortste keren weer winstgevend te maken. Onder zijn bewind wist de Renault-Nissan-alliantie een van ’s werelds grootste autoleveranciers te worden. In 2016 verkocht de alliantie 9,96 miljoen voertuigen: meer dan een op de negen auto's wereldwijd was een Renault of Nissan. In december van datzelfde jaar werd hij tot voorzitter van de raad van bestuur van Mitsubishi Motors benoemd. In april vorig jaar volgde Hiroto Saikawa hem op als CEO van Nissan en was hij ‘alleen nog’, net als bij Mitsubishi, voorzitter van de raad van bestuur. Bij Renault is hij tot op de dag van vandaag nog wel CEO. Hoe de carrière van Carlos Ghosn verder loopt, zal de tijd leren. Al het vermeende nieuws rondom fraude belooft in ieder geval een behoorlijke smet op zijn cv te werpen.