We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW werkt aan de elektrische MegaCity vehicle, die later in dit decennium dé elektrische auto van BMW wordt. Daaraan voorafgaand, wordt er veel getest.
BMW heeft in samenwerking met universiteiten in Berlijn, Oxford en de USA de eerste resultaten van hun grootschalige praktijktest met 640 Mini's E uitgewerkt. Die werden vorig jaar bij gewone gebruikers uitgezet. In Berlijn wordt dagelijks gemiddeld 37,8 kilometer met de E gereden. Weinig minder dan vergelijkbare benzineauto's (rond de 43 kilometer). De auto wordt doorgaans maar een keer of drie per week thuis opgeladen. Slechts drie van de dertig 'vrije' laadpunten in Berlijn worden regelmatig bezocht.
,,Het zit vooral tussen de oren," melden gebruikers. Als punten waar laadpalen wel nuttig zijn, noemen de gebruikers hun werkplek, het vliegveld en P+R locaties. Langparkeerplekken. Belangrijk gegeven: bijna een op de zes keer (14 procent) wordt een ándere auto gebruikt vanwege een langere rit of meerdere passagiers. Veelal in het weekeind.
Project-I topman Ulrich Krantz: ,,Het leidt allemaal naar onze toekomstige Megacity Vehicle stadsauto. Die overigens BMW gaat heten, maar wel met een tweede naam, zoiets als BMW M. Een range van 160 kilometer blijkt aanvaarbaar, maar we mikken op 200. Liefst 250. Het gewicht van de auto wordt cruciaal. Koolstofvezel komt in beeld."
BMW wil de Megacity Vehicle in een totaalpakket bieden, inclusief alternatief vervoer. Je PDA telefoon speelt een hoofdrol bij het energiebeheer van je eigen auto, maar ook het reserveren van een andere auto. Krantz: ,,In pak 'm beet Barcelona kun je bijvoorbeeld aan een E-scooter denken, met hun vrije scooterbanen."