Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor elektromarkt
Ruimtelijker
Porsche heeft een nieuwe carrosserievariant van de Taycan in de ontwikkelingskamers staan. De Taycan Cross Turismo komt volgend jaar op de markt en is een ruimere en daarmee praktischere versie van de elektrische Taycan.
Porsche blijkt heer en meester in het vullen van niches. Met de Coupé-smaak van de Cayenne heeft het merk het concept van de coupé-SUV omarmd en met de Panamera Sport Turismo heeft het merk een stationachtige variant van de Panamera op de menukaart staan. Dat Sport Turismo-concept is het merk wel bevallen. Ook van de elektrische Porsche Taycan komt namelijk een dergelijke ruimere versie. Met de Mission E Cross Turismo concept-car gaf Zuffenhausen al een duidelijk signaal af. Zo'n Turismo-versie van de Taycan, die zou wel komen. Een onthulling laat waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten. Porsche heeft namelijk een nagenoeg ongecamoufleerd testexemplaar de deur uit gestuurd.
Het is precies wat je verwacht: een Taycan met een bijna shooting brake-achtige koets. De daklijn van de Cross Turismo loopt verder door naar achteren voordat -ie omlaag duikt. Dat komt de hoofdruimte achterin de auto ongetwijfeld ten goede. Reken daarnaast op een grotere bagageruimte, plus natuurlijk een grotere achterklep. De Taycan zoals we die nu kennen heeft een bagageruimte met een inhoud van 366 liter. Of de ruimere versie van de Taycan ook een hoger op de poten geplaatste versie met kunststof opsmuk krijgt, valt nog te bezien. Mocht die er komen, dan ligt het voor de hand dat juist die avontuurlijker ingestelde versie Cross Turismo gaat heten. De reguliere variant zou dan, net als bij de Panamera, Sport Turismo gedoopt kunnen worden.
Porsche Taycan Cross Turismo
Elektrische krachtpatser
Wat aandrijflijnen betreft is de nieuwe variant identiek aan de reeds bekende Taycan. Reken dan ook op de komst van zowel een 530 pk sterke 4S-versie als van machtige 680 pk Turbo- en maar liefst 761 pk krachtige Turbo S-smaken. De instapversie, de 4S, heeft een 79,2 kWh accupakket, goed voor een actieradius van ruim 400 kilometer. Bestel je de Taycan 4S met het optionele 93,4 kWh pakket, dan krijg je 40 pk extra én een grotere range van 463 kilometer. De Turbo- en Turbo S-uitvoeringen hebben standaard het grotere 93,4 kWh pakket. Daarmee komen de twee respectievelijk 450 en 412 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus.