Porsche Cayenne GTS: sterker, sneller en strakker

Prijzen al bekend

Porsche Cayenne GTS
Porsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTSPorsche Cayenne GTS

Geen nieuwe of vernieuwde Porsche zonder een schier oneindige lijst motorversies. Dat geldt ook voor de vernieuwde Porsche Cayenne. De voorlopig nog grootste SUV van Porsche was er al in heel wat smaken en daar komt er nu een bij: de GTS.

De medio 2023 vooral op technisch vlak grondig gefacelifte Porsche Cayenne is er net als voor de bijsnijsessie weer in twee carrossserievarianten. Hij is er als simpelweg Cayenne én als Cayenne Coupé met een vanaf de B-stijl rap omlaag duikende daklijn. Beide varianten zijn al in heel wat motorversies te bestellen. Het Cayenne-avontuur begint bij de basiversies met 353 pk sterke V6, er zijn Cayennes S met 474 pk krachtige V8, er zijn 470 pk sterke plug-in hybride E-Hybrids, 519 pk krachtige Cayenne S E-Hybrids en zelfs 739 pk krachtige Turbo E-Hybrids. Begin je het overzicht kwijt te raken? Berg je dan maar. Er komt namelijk nog een versie bij.

Maak kennis met de vernieuwde Porsche Cayenne GTS. Voor de facelift had de Cayenne GTS een 460 pk sterke 4.0 V8 en ook deze vernieuwde versie heeft weer een dikke achtcilinder met twee turbo's. Ditmaal brengt die 4.0 echter 500 pk op de been. Hoe je de GTS moet plaatsen? Zie het als de motorversie die het gat opvult tussen de Cayenne S en de Cayenne Turbo E-Hybrid, al is het uiteraard geen plug-in hybride. Het maximumkoppel bedraagt 660 Nm. Deze krachten worden via een aangepaste Tiptronic S-automaat met acht versnellingen over de wielen verdeeld. Het resultaat? Een 0-100-sprint in 4,4 tellen en een topsnelheid van 275 km/h.

Sterker, maar ook strakker

Geheel volgens traditie is de GTS niet alleen iets sterker dan de S-modellen, maar vooral strakker en dynamischer. Daarmee genieten de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé van een vleugje Cayenne Turbo GT. Zo zijn de fuseelagers op de vooras van die in Europa niet geleverde variant afkomstig. Van die Turbo GT leent de Cayenne GTS ook het koelsysteem voor de verdeelbak van het vierwielaandrijfsysteem. De negatieve wielvlucht (camber) is daardoor met 0,58 graden vergroot. De GTS'en hebben adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM) én Porsche Torque Vectoring Plus. Alle softwarematige controlesystemen zijn daarbij herzien.

Vanbuiten herken je de Porsche Cayenne GTS - geheel volgens GTS-traditie overigens - onder meer aan z'n donkerder uitgevoerde verlichting rondom, rode remklauwen en zwarte accenten. Het Sport Design-pakket is standaard en alles wat bij dat pakket hoort is ook in het zwart uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan de wielkastranden. De uitlaateindstukken die voorheen juist in het zwart uitgevoerd waren, herken je nu aan hun bronskleur. De sloffen: antracietkleurige 21-inch RS Spyder Design wielen. De Cayenne GTS Coupé heeft als extraatje onder meer een vast panoramisch glazen dak én een uitschuifbare achterspoiler.

De Porsche Cayenne GTS heeft een Nederlandse vanafprijs van €225.300. Voor de Cayenne GTS Coupé tik je €229.700 af. Ze komen in de zomer naar Nederland.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.