Polestar 7: compact, elektrisch en mogelijk uit Europa
De zevende, de kleinste
Vind je de Polestar 2, 3 en 4 stuk voor stuk te groot, maar wil je wel graag een Polestar voor de deur parkeren? Wacht dan nog even. Polestar heeft namelijk een compacte elektrische SUV-achtige in het vat zitten: de Polestar 7.
Laat je niet in de war brengen door de naamstrategie van Polestar. De namen die het merk zijn modellen geeft, wijzen niet op de plaatsing ervan in de hiërarchie, maar op de volgorde waarop de modellen zijn geïntroduceerd. Zo is de Polestar 4 niet groter of duurder dan de 3 en wordt de nu aangekondigde Polestar 7 niet het topmodel van het merk. Integendeel zelfs. De Polestar 7 wordt het instapmodel van het merk.
Polestar kondigt de komst aan van de Polestar 7, een auto die het omschrijft als een compacte elektrische premium-SUV. Meer informatie geeft Polestar er nog niet over, behalve dan dat het de ambitie heeft om de auto in Europa te gaan produceren. Dat scheelt natuurlijk wat importheffing. Mogelijk wordt de Polestar 7 een zustermodel van de Volvo EX30 en dus ook van de Zeekr X, Lynk & Co 02 en Smart #1. Ook wil Polestar vanaf de introductie van de 7 één platformarchitectuur gaan gebruiken voor al zijn modellen. Alle nieuwe Polestars die vanaf 2027 verschijnen, zullen dus waarschijnlijk op een variant van het SEA-platform komen te staan. De Polestar 4 en de reeds aangekondigde Polestar 5 en 6 maken straks ook gebruik van SEA-hardware. De Polestar 3 leunt op SPA2-techniek, de Polestar 2 troont op het CMA-platform. Over de Polestar 5 gesproken: die komt in de tweede helft van dit jaar op de markt.
Polestar heeft zich als doel gesteld om tot en met 2027 jaarlijks 30 tot 35 procent meer auto's te verkopen dan in het voorgaande jaar. Een flinke ambitie. Ook wil het merk het aantal verkooplocaties in Europa uitbreiden van 70 naar 130 stuks.
Afgebeeld: een stukje Polestar 4.