AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Over een aantal jaar veel meer keramische remmen'
91
De carbon-keramische remschijf is momenteel alleen te vinden achter de wielen van de absolute elite onder de sportwagens. In de toekomst sijpelt de technologie echter ook door naar de goedkopere segmenten.
Dat meldt Autocar. Remmenfabrikant Brembo en koolstofvezelfabrikant SGL slaan nu de handen ineen om het productieproces van de remmen te stroomlijnen en zodoende grotere aantallen te produceren. Als gevolg kan de prijs dalen. In de eerste instantie is het de bedoeling dat de keramische remschijven ook hun weg vinden naar de hogere segmenten van niet-sportauto's, maar uiteindelijk moeten ze ook de kleinere auto's van extra stopkracht voorzien.
De reden dat de keramische remschijven alleen op auto's van merken als Porsche, Mercedes-Benz en Ferrari te vinden zijn, is de prijs. De remmen worden momenteel geheel of gedeeltelijk met de hand gemaakt, waardoor ze niet interessant zijn voor de gewone man. Keramische remschijven hebben als voordelen dat ze meer stopkracht hebben en vrijwel ongevoelig zijn voor fading.
De reden dat de keramische remschijven alleen op auto's van merken als Porsche, Mercedes-Benz en Ferrari te vinden zijn, is de prijs. De remmen worden momenteel geheel of gedeeltelijk met de hand gemaakt, waardoor ze niet interessant zijn voor de gewone man. Keramische remschijven hebben als voordelen dat ze meer stopkracht hebben en vrijwel ongevoelig zijn voor fading.
Lees ook
Nieuws
Hyundai komt vanaf 2027 met 'EV's met verbrandingsmotor'
Ford Fiesta ST (2021) - Op de rollenbank
Nieuws
De nieuwe pseudo-eindheffing is de doodsteek voor youngtimers ‘van de zaak’
Verkeer
Beeldschermen in auto’s steeds groter: is dat niet gevaarlijk?
Nieuws