Open en bloot: de Volkswagen Golf R
Gisteren struinde de nieuwe Golf GTI voor de neus van onze fotograaf langs, vandaag is het de beurt aan de overtreffende trap van VW's hot hatch. Waar de GTI goed is voor een pk of 230, krijgt de Golf R er ongeveer 280, afkomstig uit een tweeliter turboblok. Da's dezelfde motor als Audi in de nieuwe S3 gaat monteren, waarmee ook meteen een van de voornaamste concurrenten is genoemd. Aangezien zowel de Golf R als de Audi S3 vierwielaandrijving krijgen, zijn ze minder uitgesproken qua rijdynamiek dan bijvoorbeeld de voorwielaangedreven Opel Astra OPC en Renault Mégane RS.
Het front van de Golf R kenmerkt zich door een andere onderbumper met forse luchtopeningen. Zijskirts ontbreken nog maar zullen op het productiemodel ongetwijfeld hun intrede doen. De grootste wijziging ten opzichte van het huidige model is te vinden aan de achterkant: de twee centraal geplaatste uitlaten worden vervangen door dubbele eindpijpen aan elke zijde. Dat roept herinneringen op aan de oer-R, de R32 van de vierde generatie Golf, al had die geen dubbele maar een enkele (grote) uitlaat aan elke kant. Van de snelle Golfjes staat de GTI als eerste op de agenda – die verwachten we begin 2013 -, op de Golf R moeten we wat langer wachten. Reken op eind 2013.