Opel Design
Serie: het ontstaan van een concept-car
Nu Opel onder PSA valt, vreest menigeen voor de identiteit van het merk. Onterecht, zeggen zowel Opel als PSA, want in Rüsselsheim wordt hard gewerkt aan een nieuwe designrichting om onderscheid te blijven maken. In deze reeks verhalen volgen we het ontstaan van een concept-car die het Opel van de toekomst aankondigt en mogen we er zelfs aan meewerken.
In eerdere afleveringen van deze reeks hebben we gezien hoe de eerste schetsen van Opels nieuwe concept-car tot stand kwamen en hoe die tekeningen werden omgezet in 3D-modellen. Ditmaal gaan we voor het echte werk. Alle ideeën, plannen en tekeningen zijn omgezet in een echte, tastbare en zelfs rijdbare auto. In een verlaten fabriekshal (tegenwoordig heel cool en ‘urban’) op het terrein van Opel in Rüsselsheim staat de GT X Experimental tussen de lampen te shinen. Hier worden de foto’s gemaakt die straks de wereld rondgaan om te laten zien welke kant het de komende jaren op gaat met het gezicht van Opel. AutoWeek is aanwezig bij de fotoshoot en spreekt daarbij met assistant chief designers Pierre-Olivier Garcia en Michael Richter, die beiden nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze concept-car.
INDUCTIELADEN
Compacte cross-overs zijn tegenwoordig helemaal hot en het is daarom niet meer dan logisch dat Opel de nieuwe concept-car voor dit segment heeft ontwikkeld. Het model heeft een wielbasis van 262 cm, terwijl de carrosserie 406 x 263 x 153 cm groot is. De wielen meten 17-inch, maar dankzij een soort lamellen over de velgen wordt een veel grotere maat gesuggereerd. Die lamellen zijn beweegbaar, zodat ze de flexibiliteit van de wangen (en daarmee het veercomfort van de auto) niet in de weg zitten.
De auto heeft vier deuren, die allemaal onder een hoek van 90 graden openen; de achterste exemplaren scharnieren bij de C-stijl, dus andersom dan gebruikelijk. Dat levert een gemakkelijke instap op. De GT X Experimental is het eerste concrete levensteken van van het ‘Pace!’ genaamde toekomstplan van Opel. Omdat dit plan voorschrijft dat per 2024 elke Opel als full-EV leverbaar moet zijn, verbaast het niet dat de nieuwe concept-car geheel elektrisch is aangedreven. De 50 kWh lithiumion-accu kan inductief (dus draadloos) worden geladen. Omdat Opel laagdrempeligheid hoog in het vaandel heeft staan, is deze concept-car niet volledig autonoom, maar ‘slechts’ van niveau 3.
MANTA
Aan de voorkant wordt meteen het nieuwe ‘Kompas’-design herkenbaar. Het draait hierbij om de denkbeeldige of zichtbare verticale en horzontale lijnen, die elkaar bij de GT X Experimental kruisen in het Opellogo. De vouw over de motorkap maakt niet alleen deel uit van dat Kompas-design, het is ook een verwijzing naar klassieke Opels. In dit geval is de vouw aan de bovenkant wat afgevlakt. “Daarmee gaan we variëren”, legt Garcia uit. “Bij cross-over-achtigen wordt hij net zoals hier, zodat hij robuustheid uitstraalt. Bij sportievere modellen wordt het echter een scherpe vouw, net als destijds bij de Manta.” Wat ons opvalt, is de brede lijst rond de ‘grille’ en in het bijzonder de koplampen. Het doet ons denken aan het markante front van de Saab 9-5, ook een product van GM. Is dat toeval? Richter moet lachen: “Allesbehalve! Dat stukje van de GT X Experimental werd getekend door dezelfde persoon die destijds bij Saab de koplampen ontwierp.”
Anders dan tegenwoordig gangbaar is, lopen de koplampunits niet door over de zijkant van de auto. Richter: “Dat heeft bij de meeste modellen ten doel om een lange overhang te camoufleren. Bij deze concept is de overhang zo kort, dat dit niet nodig is.” Het zwarte vlak tussen die lijst is overigens een verhaal apart. Garcia: “In een klassiek ontwerp zou dat de grille zijn, maar die is nu niet meer nodig, althans niet zo groot. De ruimte is geïnspireerd op het vizier van een helm en hebben we daarom Visor genoemd. We gebruiken hem om behalve de verlichting ook de camera’s en sensoren in te verwerken. Zo vallen ze goed op en dat is prima, want het zijn dure delen van de auto en die mogen best gezien worden.”
De gezamenlijke plaatsing in de Visor dient ook een praktisch doel, legt Richter uit: “Het geheel is modulair opgebouwd, zodat we de verschillende componenten afhankelijk naar uitvoeringsniveau erin kunnen schuiven.” Toch is er natuurlijk nog wel wat koele lucht nodig voor accu’s, de elektromotoren en andere componenten en die wordt binnengelaten via een kleine grille aan de onderkant van de neus. Die is voorzien van ribbels in de rijrichting en dat is weer een verwijzing naar de Opel Olympia Rekord met wat destijds de haaienbekgrille werd genoemd. Buitenspiegels zoek je tevergeefs: twee minuscule camera’s komen naar buiten wanneer de auto rijdt en tonen hun beeld op twee schermpjes aan weerszijden van het dashboard.
VIRTUAL REALITY
Zoals het een goede concept-car betaamt, zit de GT X Experimental vol met foefjes die vaak niet al te realistisch, maar des te verrassender zijn. Zo staan de logo’s in de wielnaven en op het stuur altijd horizontaal. Dat zagen we, in de wielen tenminste, eerder bij Rolls-Royce. “Het verschil is dat het bij ons digitale schermpjes zijn”, corrigeert Garcia. “Met een vleugje virtual reality, want wanneer je het stuur beweegt, volgt het logo met enige vertraging. Daardoor ziet het er wat meer organisch uit.”
Verder valt op dat de lijnen van de neus onder de voorruit door naar binnen lopen, terwijl een stukje van het materiaal van het dashboard juist weer naar buiten steekt. Het onderste stukje voorruit staat los van de rest en kan worden verzonken, zodat er een open strip ontstaat. “Zo kan er frisse lucht binnenstromen”, legt Richter uit. “Innovatie hoeft niet altijd hightech te zijn, het kan ook in slimmigheid zitten.” Innovatief is het misschien niet voor wie de 2CV of Renault 4 kent, maar het is leuk om oude oplossingen na zoveel jaren weer eens terug te zien.
Vanbinnen valt vooral op hoe rustig alles is vormgegeven: geen overbodige zaken, geen afleiding. Het brede, ‘Pure Panel’ genaamde scherm is ingedeeld rond een horizontale lijn, die een gevoel van ruimte moet creëren. Het stuur knipoogt met zijn kleine, dunne hart naar vervlogen jaren. Daar past toch geen airbag in? Garcia knikt: “We werken aan een airbag die in de ring van het stuur past.” De speakers zijn in de stoelen verwerkt, waardoor de deurpanelen dunner kunnen zijn en dat laat weer meer ruimte over voor de inzittenden. De gele strepen in de zijpanelen lijken van buiten bezien op een spiegeling van de strepen langs de daklijn. Dit soort zaken moet het wat zakelijke, koude imago van Opel meer schwung geven. “Van koud naar cool”, vat Garcia het bondig samen.
CITY TOUR
De volgende fase is de onthulling van de Opel GT X Experimental. Die zou je logischerwijs in oktober verwachten op de salon van Parijs, maar die beurs slaat Opel, net als veel andere merken, dit jaar over. In plaats daarvan organiseert het op een nog nader te bepalen moment een eigen evenement in Duitsland, met aansluitend een tournee van de concept-car langs een aantal Europese steden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.