Met wachttijd op nieuwe Ferrari van 3 jaar is een 'Pre Owned' vaker het alternatief

Niet goedkoper, wel direct rijden

Ferrari Pre Owned

Levert de één een occasion af met ‘een week garantie op draaiende delen’, aan het andere eind van het spectrum zit de 24 maanden garantie van een Ferrari Approved-occasion. Uiteraard krijgt een ervaren Ferrari dat label alleen als deze aan strenge eisen voldoet. We legden in Modena ons oor te luisteren.

Vergeet alle wetten die gelden in de occasionwereld. Mogen we een gebruikte Ferrari eigenlijk wel een occasion noemen? Bij die term denk je eerder aan een tweedehands Golf of Focus en niet aan zoiets exotisch als een Ferrari SF90 Stradale, om maar eens wat te noemen. Nee, het merk spreekt zelf van 'pre owned'. Daarnaast lijkt het ons onwaarschijnlijk dat een potentiële koper het resultaat van een zoekopdracht vervolgens sorteert op ‘prijs van laag naar hoog’. Al was het alleen maar omdat de prijs altijd hoog is. De reguliere waardebepaling of afschrijvingstabellen zijn hier absoluut niet van toepassing, maar dat geldt de laatste jaren in zekere zin ook voor de occasion in het algemeen. Ooit kreeg je na drie jaar de helft van de nieuwprijs, nu is dat soms zelfs nog na vijf jaar. Om van de vraagprijzen nog maar te zwijgen.

Op de website preowned.ferrari.com, het platform waar je binnen het wereldwijde dealernetwerk van Ferrari het aanbod aan gebruikt vindt, zoeken we een SF90. Het aanbod in Nederland beperkt zich tot twee stuks, daarom wijken we uit naar Duitsland. Voor €399.800 vinden we de ‘goedkoopste’. Een rode uit 2021, met 21.900 km op de klok, Ferrari Approved. Daar komt slechts €10.000 aan bpm bij, dankzij de hybridetechniek, en je kunt hem door de Nederlandse dealer laten leveren.

Geen levertijd

Heel veel goedkoper dan een nieuwe is die SF90 dus niet. Wie zijn de clientèle voor een niet-nieuwe Ferrari? Normaal gesproken koop je gebruikt omdat nieuw te duur is, maar dat is hier geen issue. We vragen het Andrea Scioletti, manager Pre Owned bij Ferrari. “We zien verschillende redenen voor de aanschaf van een Ferrari uit ons aanbod binnen Ferrari Approved. De korte levertijd is misschien wel de belangrijkste. De klant kan vrijwel meteen rijden. Dat wil hij of zij het liefste, zeker als het de eerste Ferrari in hun leven is.” Daarnaast ziet hij dat klanten een jonge Ferrari kopen om de wachttijd tot de nieuwe te overbruggen. “Zo duurt die periode gevoelsmatig minder lang en hoef je je geen zorgen te maken over de restwaarde. In de meeste gevallen kunnen we de auto weer opnemen in ons programma.” Daarnaast zijn er nog de Ferrari’s die niet meer in productie zijn of in een gelimiteerde oplage, waardoor je automatisch bent aangewezen op een gebruikte. Scioletti: “Hoe dan ook, we willen de koper van een Ferrari uit het Approved-programma dezelfde beleving en hetzelfde speciale gevoel geven als degene die een nieuwe koopt. Bovendien: een Ferrari is er voor eeuwig. Wist je dat van alle ooit geproduceerde Ferrari’s nog 90 procent in gebruik is?”

Ferrari Pre Owned

Bij Ineco Auto Modena, Ferrari-dealer op heilige grond, krijgen we een kijkje achter de schermen om uit te vinden aan welke criteria een inruiler moet voldoen om als goedgekeurd edel raspaard naar een volgende eigenaar te mogen. In de werkplaats spreken we servicemanager Fabio Nicoletto. “We beginnen de intake met een visuele inspectie en kijken of de configuratie van de auto volgens fabrieksspecificaties is. Zoals de kleur, de bekleding en alle originele opties. De historie controleren we via de database van Ferrari.” Daarna volgt de proefrit, die volgens Nicoletto een kleine drie kwartier duurt. “Als kenner weet ik precies waarop ik moet letten, los van het testen van alle functies. Zijn we weer binnen, dan nemen we de carrosserie onder de loep. Mocht er een krasje of iets dergelijks zijn, dan mag alleen de werkplaats van Ferrari die herstellen.”

Ferrari Pre Owned

De binnenkant is volgens de servicemanager minstens zo belangrijk. “Een beschadiging aan het leer herstellen we volledig, want we willen een interieur dat eruitziet als nieuw. Het neemt bijna een werkdag in beslag om alle 201 controlepunten af te vinken en het kost gemiddeld tussen de vijf- en tienduizend euro om een Ferrari het Approved-label te kunnen geven. Dat hangt af van de eventuele herstelwerkzaamheden en het benodigde onderhoud.”

Klanten binnenboord

We kunnen ons levendig voorstellen dat iemand die in de markt is voor een gebruikte Ferrari zijn of haar heil zoekt bij een dealer van dat merk, terwijl je bij de meer reguliere modellen met hetzelfde gemak voor een universele garage kiest. Ferrari houdt op deze manier de klanten binnenboord, ook niet onbelangrijk. Scioletti: “Het is vrij uniek dat een auto tot en met een leeftijd van vijftien jaar in aanmerking komt voor zo’n label. Via Ferrari Premium bieden we onderhoudscontracten tot een leeftijd van twintig jaar en daarna is er Ferrari Classiche. In het geval van een auto uit het programma van Ferrari Approved, kan de garantie na 24 maanden worden verlengd.”

Ferrari Pre Owned

Na 8 en 16 jaar recht op nieuwe hoogvoltageaccu

Vaak is een jonge Ferrari destijds nieuw afgeleverd inclusief zeven jaar onderhoud, waardoor de resterende jaren meegaan naar de volgende eigenaar. Overigens is de garantie op een gebruikte Ferrari eveneens overdraagbaar, zo benadrukt Scioletti. “Nieuw is de speciale garantie voor hybrides, zoals de SF90 en 296, waarmee de klant na acht jaar en na zestien jaar recht heeft op een nieuwe hoogvoltageaccu. Maar los van al die zekerheden, die weliswaar heel belangrijk zijn, willen we onze klanten een unieke ervaring bieden. Wij noemen dat ‘Welcome tot uniqueness’. Want elke Ferrari is uniek en elke klant is dat ook.”

Ferrari Pre Owned

Ferrari

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.