Officieel: nieuwe Honda Civic
De nieuwe Honda Civic wordt voor het eerst op de IAA in Frankfurt, die 15 september de poorten opent, aan het publiek getoond. In januari 2006 start de verkoop van het nieuwe model.
Met deze Civic krijgt zijn het model sportieve gezicht terug, waar de auto in het verleden om bekend stond. Het uitgesproken lage design van de Civics van enige generaties geleden, lijkt weer terug. Het definitieve productiemodel wijkt maar nauwelijks af van de concept, die in het voorjaar op de Autosalon van Genève stond. Niet alleen het uiterlijk heeft een sportief karakter. In het interieur vinden we diverse verwijzingen naar de S2000 terug. Zo zijn er de rode startknop en het digitale display bovenop het dashboard.
De nieuwe Civic heeft een lengte van 4,25 m, een breedte van 1,76 m en een hoogte van 1,46 m. De wielbasis is 2,64 m. Bij het huidige model Civic zijn die maten 4,29 m, 1,72 m en 1,50 m. De nieuwe Civic is dus een maatje kleiner dan zijn voorganger. Wat wel is toegenomen is de kofferruimte. Die bedraagt nu 456 liter; de oude brengt het tot 370 liter.
Type-R komt eraan
Voorlopig maakt Honda melding van 3 verschillende motoren voor het nieuwe model. De basis van het programma is een 1,4-liter i-DSI-motor met een vermogen van 83 pk. Het gemiddelde verbruik daarvan is 6,1 liter per 100 km. Een stapje hoger op de ladder staat de 1,8-liter i-VTEC die een vermogen heeft van 140 pk en een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 km. De 2,2-liter i-CDTi moet de diesel-eer gaan verdedigen. De krachtbron heeft een vermogen van 140 pk en heeft een maximaal koppel van 340 Nm. Voor het gemiddelde verbruik geeft Honda 5,1 liter op 100 km op. Voor de toekomst staat wederom een hybride Civic op het programma en ook een Type-R zal niet ontbreken. Die zal echter alleen als 3-deurs leverbaar zijn. Die carrosserievariant wordt binnen een jaar na de lancering van deze 5-deurs verwacht.
Tot de innovaties in de nieuwe Civic behoort het 'one motion dive down'-systeem waarmee de achterbank kan worden neergeklapt. Zodra de hoofdsteunen achterin zijn ingeklapt kan met één beweging de achterbank worden neergeklapt, de stand van de voorstoelen maakt daarbij niet uit. Vervolgens zorgt een terughaalmechanisme ervoor dat de achterbank vrijwel zonder krachtsinspanning weer in zijn originele positie terugkomt.