AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Officieel: BMW 5-serie facelift

BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
BMW 5-serie facelift
De BMW 5-serie is er eigenlijk nog niet zo heel lang, maar na drie jaar acht BMW de tijd toch rijp voor een facelift. Wat kunnen we zoal verwachten?

Reken niet op enorme wijzigingen, BMW acht deze niet noodzakelijk. Aan de voorzijde zien we meer benadrukte 'nieren' en opnieuw ontworpen luchtinlaten in de bumper. Xenonverlichting behoort voortaan tot de standaarduitrusting op alle 5-series. Adaptieve led-koplampen staan op de optielijst, net als led-mistlampen.

Aan de zijkant van de opgefriste Vijf zien we richtingaanwijzers in de buitenspiegelkappen. Verder heeft de 5-serie heeft nu nieuw ontworpen led-achterlichten en door wat stilistische aanpassingen heeft BMW de breedte van de sedan en de Touring willen benadrukken. Bij de 5-serie GT heeft BMW dit op dezelfde manier ook aan de voorzijde gedaan.

Voor het eerst kan de Vijf ook met de Modern Line of de Luxury Line besteld worden. De iDrive-module heeft voortaan bovendien chroomafwerking. De 5-serie GT heeft er 60 liter bagageruimte bij gekregen, waardoor het totaal op 500 liter komt.

De fijnslijperij zit verder in aanpassingen aan het chassis voor een optimale balans tussen comfort en prestaties en een hele rits ConnectedDrive-opties. We noemen een sluitmechanisme voor het ComfortAccess-systeem voor de achterklep, een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers met tablet-achtige displays, een nieuw Harman Kardon audiosysteem en nieuwe ambientverlichting voor het binnenste. Vanaf november komen de sedan en de Touring beschikbaar met een volautomatische parkeerhulp.

Alle motoren voldoen aan de EU6-norm. Er is een nieuwe instapdiesel, de 518d. Deze 2,0-liter viercilinder heeft een vermogen van 143 pk. Deze wordt gevolgd door de 520d met 184 pk. Beide versies hebben een CO2-uitstoot van 119 g/km en verbruiken 4,5 liter diesel per 100 km. De laatste viercilinder diesel is de 525d met 218 pk en een verbruik van 4,9 l/100 km (automaat: 4,7 l/100 km).

De zescilinderdiesels zijn in de eerste plaats de 530d en de 535d. Deze zijn goed voor respectievelijk 258 en 313 pk. De klapper is weer de M550d xDrive met 381 pk.

BMW bedient ook de benzine-adepten weer met diverse blokken. De instapper is de 520i met 184 pk, daarna is er de 525i met 245 pk. Liever een zescilinder? BMW schuift je met alle plezier een koopcontract voor een 535i voor. Die mobiliseert 306 pk.

Is dat nog steeds niet genoeg, dan zijn er nog de achtcilinders. De 550i heeft nu een 4,4-liter biturbo met een vermogen van 450 pk onder de kap. De M5 is de koning van het gamma en die heeft nog steeds een vermogen van 560 pk.

BMW heeft ten slotte ook de aandrijflijn van de ActiveHybrid 5 verder verfijnd door aanpassingen aan de Proactive Driving Assistant. Dat systeem past de interactie tussen elektromotor en verbrandingsmotor aan aan de route die de BMW voor zich heeft.

We hebben de eerste prijs van de 5-serie inmiddels al binnen: de 518d is er vanaf 45.900 euro. Bestellen kan vanaf 29 mei, ongeveer een maand later verschijnt de auto bij de BMW-dealers

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68)

Reageren