Occasionverkoop blijft groeien
Volkswagen ruim aan kop
Terwijl de verkoop van gloednieuwe auto’s blijft achterlopen op die van het voorgaande jaar kopen wel meer Nederlanders een nieuwe gebruikte auto. Dit jaar noteert de occasionverkoop al een groei van 1,22 procent.
Volgens cijfers van VWE was voor deze groene cijfers de totale verkoop van 896.712 gebruikte auto’s nodig. Vorig jaar stond de teller na vier maanden op 885.882 personenauto’s. In april groeide de verkoop verhoudingsgewijs nog meer: 214.861 auto’s tegen 205.380 vorig jaar. Dat is een plus van 4,23 procent. Bij deze cijfers gaat het om een gecombineerd percentage van drie markten: de verkoop tussen consumenten zelf, tussen bedrijven en consumenten en tussen bedrijven onderling. In april groeide de verkoop tussen verschillende bedrijven het hardst, met een groeipercentage van 7,7 procent.
Kijken we naar de verschillende merken, dan blijken gebruikte Volkswagens wederom het populairste. De teller van het hele jaar staat op 107.789, in april kochten 26.018 Nederlanders een nieuwe gebruikte Volkswagen. Ook in de verkoopmarkt van bedrijven naar consumenten heeft Volkswagen in 2019 tot nu toe het grootste aandeel met 45.243 stuks. In de totale jaarverkoop van de eerste vier maanden wordt Volkswagen gevolgd door Peugeot (79.885) en Opel (74.520). Dit zijn tevens de merken die ook voor de maand april de top-drie opvullen met respectievelijk 19.223 en 17.802 verkochte occasions. Er is verder geen informatie beschikbaar over de specifieke modellen die het populairst zijn.
Naast de grote spelers is er ook opmerkelijk kleiner nieuws. Zo werden er dit jaar nog ruim 4.000 tweedehands Daewoo’s verkocht, verpatsten in april vijf consumenten hun gebruikte Lada aan een andere consument en wisselden er dit jaar al 1.360 gebruikte Tesla’s van eigenaar.