AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nu officieel: Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Citroën C4 Cactus Officieel
Hierbij presenteren we je de officiële informatie over de Citroën C4 Cactus, de auto waarmee het Franse merk een nieuwe richting inslaat.

Aan het uiterlijk van de Citroën C4 Cactus heb je al sinds vanochtend kunnen wennen. Het meest opmerkelijk is – of misschien juist niet – dat het productiemodel grote overeenkomsten vertoont met de concept-car die vorig jaar werd gepresenteerd. De dakrails zijn gebleven en hetzelfde geldt voor de beschermende 'airbumps' aan de zijkant en op de bumpers. Het koetswerk is op detailniveau 'genormaliseerd', maar het opmerkelijke design van het studiemodel is grotendeels overeind gebleven.

De Cactus is 4,16 meter lang, breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,73 en 1,48 meter. De wielbasis is met 2,60 meter gelijk aan die van de C4, de auto waarop de Cactus is gebaseerd. In de kofferbak kun je 358 liter bagage kwijt en de hele auto is 200 kilogram lichter dan de C4.

Over de invulling van het motorengamma verstrekt Citroën nog weinig informatie, behalve dan dat de zuinigste diesel een verbruik haalt van 3,1 l/100 km (82 g/km CO2) en dat de schoonste benzineversie minder dan 100 g/km CO2 uitstoot. Details over de motoren volgen hopelijk spoedig.

De uit TPU (thermoplastisch polyurethaan) vervaardigde airbumps zijn in vier kleuren te bestellen (zwart, grijs, 'dune' en 'chocolate') en moeten de auto niet alleen tegen schades beschermen, maar zorgen ook voor flink wat onderscheidend vermogen – voor zover de auto dat van zichzelf al niet heeft. Je kunt kiezen uit tien carrosserie- en drie interieurkleuren.

Het dashboard is met z'n twee displays minimalistisch van opzet en een middentunnel ontbreekt. Via het centrale 7-inch display bedien je onder meer de airco en de multimediasystemen. De drukknoppen onder de ventilatieroosters zijn voor de bediening van de ETG-automaat. Opmerkelijk: de passagiersairbag is verhuisd van het dashboard naar het dak. Bij een aanrijding vouwt de airbag zich langs de voorruit uit.

De volumineuze voorstoelen zijn met elkaar verbonden, waardoor je het idee van een bank krijgt. Dat zagen we ook al bij het studiemodel. Dankzij het panoramische zonnedak is het binnenin lekker licht. Bovendien scheelt het volgens Citroën 6 kilogram gewicht ten opzichte van een stalen dak. Andere gewichtsbesparende maatregelen zijn de 'uitzetfunctie' van de achterste zijruiten en de achterbank die uit één stuk bestaat en geen deelbare leuning heeft.

Aan het eind van de zomer staat de Citroën C4 Cactus bij de dealers, prijzen en technische specificaties worden in een later stadium bekendgemaakt.

Lezersreacties (142)

Reageren