Citroën Cactus bepaalt nieuwe koers C-lijn

Citroën Cactus concept
Citroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus conceptCitroën Cactus concept

Met de Cactus laat Citroën zien waar het naartoe gaat met de C-lijn van het Franse merk. De concept-car is echter geen vaag proefballonnetje; de Cactus komt in 2014 als zustermodel van de C4 op de markt.

Het Cactus-avontuur begon voor Citroën in 2007 met de C-Cactus, een studiemodel waarmee de Fransen terugkeerden naar de basis. "De C-Cactus was echter te extreem, we wilden met de Cactus een vertaalslag maken naar de werkelijkheid. Het was tijd om een stapje terug te doen; 'wat is Citroën en wat wil de klant nu écht?' vroegen we ons af", zegt Julien Montarnal, hoofd strategie van Citroën, tijdens de onthulling van de auto in een fotostudio in Parijs. De C-Cactus werd dus enigszins 'genormaliseerd' met als resultaat deze Cactus, die in februari 2014 als productiemodel wordt gepresenteerd. In juni komt-ie op de markt als C4 Cactus, als 'broertje' van de hatchback.

Citroën geeft met de Cactus, die gisteravond al op illegale wijze op internet belandde, het startschot voor een duidelijkere scheiding tussen DS- en C-lijn. "De wereld van DS is avantgardistisch en geraffineerd, het draait om luxe, elegantie en knowhow, bij de C-lijn gaat het om gebruiksgemak, comfort en een goede prijsstelling", aldus Montarnal. Hij benadrukt dat 'een goede prijsstelling' iets anders is dan 'goedkoop'; de 4,21 meter lange en 1,53 meter hoge Cactus is dus geen budgetauto of een reïncarnatie van de 2CV maar herbergt wel elementen van diens filosofie. Volgens ontwerper Frérédric Duvernier is juist de GS hét grote voorbeeld van de nieuwe C-lijn van Citroën.

Knullige parkeerschades

In het design spelen horizontale lijnen de hoofdrol. "We hebben het ontwerp van de Cactus bewust simpel gehouden. Een horizontaal silhouet, geen overbodige lijnen en vouwen, dat hebben we nu wel gezien", zegt Duvernier. Op de hoeken van de auto en aan de zijkant vinden we plakkaten van zacht polyurethaan met daarop 20 mm dikke (gepatenteerde) 'Airbump'-kussentjes die de Cactus moeten beschermen tegen knullige parkeerschades. Uiteraard zijn koplampen en achterlichten voorzien van led- en oled-techniek. Opmerkelijk: de koplampen van de Cactus zijn niet de hoog geplaatste, smalle 'spleetjes' – daarin huizen dagrijverlichting en knipperlichten – maar de grotere units daar onder.

Het dashboard van de Citroën Cactus is weliswaar een stuk volwassener dan dat van de C-Cactus maar nog steeds redelijk minimalistisch, met een centraal geplaatst 8-inch touchscreen voor de bediening van de meeste functies. Drukknoppen onder aan aan het dashboard zijn voor de bediening van de automaat. Of het 7-inch digitale schermpje achter het stuurwiel terugkeert op het productiemodel kan Montarnal ons niet verzekeren. Hetzelfde geldt voor de deels met lichtbruin leer beklede voorbank uit een één geheel. Ontwerper Duvernier laat doorschemeren dat de forse dakrails wél blijvertjes zijn.

Hybrid Air

Hoewel het studiemodel is uitgerust met de revolutionaire Hybrid Air-techniek (benzinemotor in combinatie met hydrauliek en perslucht) zien we dat pas in 2016 terug op een productiemodel uit de PSA-stal. Het gaat dus in eerste instantie aan de C4 Cactus voorbij. Het verbruik van de auto mét Hybrid Air zou volgens Citroën minder dan 3 l/100 km bedragen. Uiteraard staat de Cactus volgende week op de IAA in Frankfurt.

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.