Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C4 Cactus

Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

Bijna net als vroeger

37
7686e9033c6319cca9fc6a52e32eb176
7ee51508aa6eb42567a73a689dbe91b600de5f52d83ae73b4cb25ad7b7b4c2fbb0f917257c6b667a83a240108a4ae025b546d7ed92fba30a07e0694d99b0c0e9d3dfce426a86228f5481ded52834335631070e26ac3277dbcbe33acc251c108807823b5b11c6902f93b3d198ded077a21b317955e8f0dd33b05b6c8e482395fd1eb3f05a9280dda4f8859cb49f9881b1
Marc Klaver
  • Marc Klaver
  • Autotest
16 april 2019 om 15:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22 2018
AutoWeek 22 2018

Je leest het in AutoWeek 22 2018

Ze zijn weg, de stootkussens op de flanken van de C4 Cactus. Citroën trekt nu een nieuwe kaart: progressive hydraulic cushions. Wederom kussens, maar nu ónder de auto.

Als er iets is waar mensen Citroën vrijwel altijd direct mee associëren, is het wel het veercomfort. Of het nu het vrolijke gewaggel van een 2CV is of het zwevende karakter van de DS of CX, het Franse merk heeft er geschiedenis mee geschreven, net als met de vaak excentrieke vormgeving. Faam verwierf vooral de hydropneumatische vering, die als laatste onder de Citroën C5 werd toegepast en tot verdriet van velen niet meer wordt geleverd. Als pleister op de wonde is er nu een nieuw veersysteem. Of beter: een nieuw type schokdemper dat het veercomfort van de bekende groene bollen moet benaderen.

De C4 Cactus kwam in 2014 op de markt. Het jaar erop werden er in Nederland vrij veel van verkocht, met dank aan de 14 procent bijtelling. Daarna ebde het succes een beetje weg. De gewone C4 speelt zelfs geen enkele rol meer in het C-segment; reden voor Citroën om de productie van dat model te stoppen. Daarmee krijgt de C4 Cactus een extra taak toebedeeld, terwijl dit model feitelijk tussen de C3 en C4 in valt. Hij staat namelijk op het verlengde platform van de vorige C3 en met zijn breedte van 1,71 meter is hij smaller dan de huidige C3. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, is er sinds kort ook de C3 Aircross, die vrijwel net zo groot is als de C4 Cactus. Een bijzondere modelstrategie, kun je stellen.

Geen Airbumps meer

Het uiterlijk van de C4 Cactus is onder handen genomen. Het front heeft nu een extra grille tussen de bovenste lichtunits en de bumper heeft een ander ontwerp. De achterkant is een stuk strakker, met grotere lichten, terwijl het grote kunststof deel op de klep is verdwenen. Aan de zijkant zijn dus de zogeheten airbumps gesneuveld, die misschien iets te gewaagd waren. Alles bij elkaar oogt de C4 Cactus nu serieuzer, hoewel hij zich nog altijd goed weet te onderscheiden van de massa. Aan de onderkant van de portieren zitten flinke stootblokken, hij staat hoog op zijn poten en de wielkasten hebben brede kunststof randen. Eveneens verdwenen zijn de robuuste dakrails. In het interieur zijn de veranderingen niet heel schokkend. Het instrumentarium bestaat uit een bescheiden schermpje, waarop onder meer de snelheid en de brandstofvoorraad zijn af te lezen. De waarschuwingslampjes voor de richtingaanwijzer zijn nauwelijks zichtbaar en in combinatie met een zwakke akoestische verklikker is de kans groot dat je per ongeluk al knipperend over de weg blijft gaan. Een toerenteller heeft de C4 nog altijd niet. Via het grotere scherm op het midden van het dashboard bedien je de audio, navigatie, boordcomputer en klimaatregeling. Het motorenaanbod is aangevuld met de 130 pk sterke 1.2, terwijl de versie zonder turbo (82 pk) niet meer wordt geleverd in de Cactus. De basismotor is nu een 1,2-liter met 110 pk (de enige die leverbaar is met automatische transmissie) en er is een 1,6-liter diesel met 100 pk. Daarmee komt een einde aan de goedkope instapper van 17 mille en moet je nu minstens € 3.560 meer meenemen. Een noviteit zijn de advanced comfort seats. Dat zijn ultrazachte zetels, zoals je die vroeger in een DS of Ami aantrof. Alles in het teken van comfort.

Eerst echter maar eens over de vering en demping. De vering is van zichzelf al vrij soepel en door de extra veren binnenin de schokdemper worden de in- en de uitgaande beweging van de veren extra gecontroleerd. Je voelt het al wanneer je op de achterkant van de auto drukt; die zakt meteen fors naar beneden. Je merkt het ook tijdens het instappen, waarbij de zachte stoelen ook een duit in het zakje doen. Die zitten in eerste instantie heel lekker, maar op de lange duur wil je toch wat meer steun.

Altijd vermogen over

En dan het rijden. Tijdens het optrekken komt de neus van de Cactus omhoog en gaat de achterkant omlaag. Ongeveer zoals destijds de hydropneumatisch geveerde DS. Zo slap hebben we het in tijden niet meer beleefd, in een tijd dat de meeste auto’s juist vrij stevig geveerd zijn. Aanvankelijk voelt dat heel prettig aan, maar na een tijdje krijg je de neiging het systeem uit te zetten. Dat kan dus niet. Er is geen knop met verschillende rijmodi. In lange bochten met 100 km/h en flink wat oneffenheden wordt de koets onrustig en moet je af en toe de koers corrigeren. Ook op rechte wegen zit er vaak te veel beweging in de auto. Samen met de gevoelloze besturing maakt dat het rijden niet tot ieders feestje. De motor is daarentegen fantastisch. Hij is bijna te krachtig voor de lichte (slechts iets meer dan 1.000 kg!) Cactus en daardoor heb je altijd vermogen over. Inhalen gaat snel en ook bij lage toerentallen is er ruim voldoende trekkracht. Dit is en blijft een van de fijnste driecilinders op de markt en in deze lichte auto overvraag je hem nooit. Dat vertaalt zich in een keurig brandstofverbruik, zeker vergeleken met de prestaties. Maar er mag slechts 900 kg aan de trekhaak, dus voor caravanrijders is deze auto geen optie.

Heel compleet

Stap je achter het stuur van de C4, dan wekt hij de indruk ruim te zijn. Dat is niet zo en dat merk je vooral als je achterin plaatsneemt. Daar ontbreken cruciale centimeters, waardoor je knieën naast de voorstoel moeten. De Cactus heeft alles aan boord wat je in een moderne auto mag verwachten, ook diverse veiligheidssystemen, zoals een noodremsysteem en een rijstrookassistent. Een navigatiesysteem is er ook, net als een radio met DAB+. Voor de zachte voorstoelen betaal je € 300 extra en dakrails zijn voor € 250 leverbaar. Handig is de memofunctie op de cruisecontrol, die is gekoppeld aan de camera die de verkeersborden scant. Hierdoor is één druk op de knop voldoende om met de plaatselijk geldende maximumsnelheid te rijden. Opties op de testauto zijn onder meer het panoramadak en dodehoekdetectie. Verder valt er nauwelijks iets bij te bestellen, aangezien op deze versie alles standaard is. Overigens kun je € 1.300 besparen door de 110 pk-motor te kiezen. Die heeft net zoveel koppel en is gekoppeld aan een vijf- in plaats van een zesbak.

Oordeel

4 sterren

De vernieuwde C4 Cactus biedt weldadig comfort en volop karakter, maar het veersysteem zou ook een 'nu even niet'-knop moeten hebben. Er komt namelijk een moment dat het begint te irriteren en het lijkt erop dat Citroën een beetje doorschiet in het herstellen van de oude merkwaarde 'comfort'. Misschien is het een idee om dit veersysteem als optie aan te bieden.

Signalement

Merk Citroen
Model C4 Cactus PureTech 130 Shine
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.570

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.170 mm / 1.714 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.595 mm
Massa leeg 1.020 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 560 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,7s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km)
CO2-uitstoot 110 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C4 Cactus
Citroën Citroën C4 Cactus

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S Feel | Navi | Clima | Camera | 4-Season banden | Dealer onderhouden | Eerste eigenaar |

    Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S Feel | Navi | Clima | Camera | 4-Season banden | Dealer onderhouden | Eerste eigenaar |

    • 2019
    • 60.931 km

    € 16.490

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Feel | Keyless go | Dodehoekdetectie | Navigatiesysteem | Parkeercamera

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Feel | Keyless go | Dodehoekdetectie | Navigatiesysteem | Parkeercamera

    • 2018
    • 39.346 km

    € 17.945

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine [ Navi Climate Cruise ]

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine [ Navi Climate Cruise ]

    • 2018
    • 67.519 km

    € 13.945

Meer Citroën C4 Cactus occasions

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C4 Cactus specificaties
  • Citroën C4 Cactus occasions
  • Citroën C4 Cactus video's
Advies en informatie
  • Citroën C4 Cactus tests
  • Citroën C4 Cactus gebruikersreviews
  • Citroën C4 Cactus index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business...

    1
    • 16 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    6
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    3
    • 22 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    8
    • 30 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business...

    5
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    12
    • 29 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Feel (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Feel (2015)

    6
    • 21 juli 2020
meer reviews
Citroën C4 Cactus - Rij-impressie

Citroën C4 Cactus - Rij-impressie

153

De nieuwe Citroën C4 Cactus heeft als eerste Europese model Progressive Hydraulic Cushions...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën C4 Cactus uit productie

    Citroën C4 Cactus uit productie

    64
    • 7 december 2020
  • PREMIUM
    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur...

    • 22 september 2020
  • Nieuws
    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door de sneeuw

    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door...

    57
    • 8 april 2020
  • Nieuws
    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    54
    • 22 januari 2020
  • Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    43
    • 20 augustus 2019
  • Nieuws
    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    56
    • 24 juni 2019
  • Nieuws
    Zijn tijd vooruit: Citroën Cactus

    Zijn tijd vooruit: Citroën Cactus

    37
    • 27 oktober 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    62
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder dan €10.000

    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder...

    84
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden