AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nordschleife spotterswalhalla op Koninginnedag
22
De testrijders van de verschillende merken dachten dat ze op Koninginnedag wel even de Nordschleife konden bezoeken zonder dat er een AutoWeek-lezer op de loer lag. Verkeerd gedacht, natuurlijk!
Wilco Blok had namelijk juist op 30 april zin om eens bij de Ring te kijken en kwam met flink wat foto's thuis. We hebben voor u een fotoshow gemaakt met z'n belangrijkste scoops.
De eerste nieuweling is de Audi RS5. We hadden de auto wel eens eerder zien rijden, maar nu is dan definitief duidelijk dat de auto een uitklapbare achterspoiler krijgt, die op hoge snelheden voor de nodige downforce kan zorgen. Met die hoge snelheden zit het wel goed, want de RS5 krijgt een vermogen van ongeveer 450 pk. De kracht komt waarschijnlijk van een V8 met twee turbo's, maar honderd procent zekerheid bestaat daar nog niet over. Halverwege 2010 staat de RS5 in de showrooms.
Vervolgens is er de Crossman, de 'kingsize-Mini'. Deze Cross-over is er eind dit jaar en komt op het platform van de gewone Mini te staan. De Crossman komt met zowel voor- als vierwielaandrijving op de markt. Het motorengamma trapt waarschijnlijk af met de 120 pk sterke 1,6-liter viercilinder uit de Mini Cooper. Ook de turbomotor uit de Mini Cooper S blaast een partijtje mee en er wordt zelfs gefluisterd dat de 211 pk sterke John Cooper Works een Crossman-broer krijgt. De 110 pk sterke turbodiesel uit de Cooper D vindt zeer waarschijnlijk ook z'n weg naar de Mini SUV.
De BMW 5-serie was op Koninginnedag zeer prominent aanwezig op de Nordschleife, Wilco spotte de Sedan, de Touring én de GT. Eind 2009 baant die GT het pad voor de nieuwe Vijf, begin 2010 gevolgd door de Sedan. Eind 2010 maakt de Touring het trio 5-series compleet. Reken op veel turbomotoren en een M5 met een indrukwekkende 550 pk.
Voor de komst van de BMW 6-serie Cabrio moeten we langer geduld hebben, want die komt pas in 2011. Het is met de psychedelische camouflage nog moeilijk te zien, maar de 6-serie krijgt een minder controversieel uiterlijk dan de versie die nu in de BMW-showrooms staat. In 2011 heeft BMW vrijwel het hele motorengamma vervangen door downsizemotoren, dus compactere motoren met turbo's. Er komt ook weer een M6, maar die krijgt geen V10 meer maar een dubbelgeblazen V8.
Dan de nieuwe Porsche Cayenne. Bij het merk uit Zuffenhausen heeft het terugdringen van het verbruik hoge prioriteit en vandaar dat de nieuwe Cayenne kleiner wordt. Nieuwe motoren moeten het verbruik verder terugdringen en bovendien komt er een hybride Cayenne, die zuinigheid moet combineren met een prima prestatieniveau. We verwachten deze auto eind 2010 bij de dealers.
De eerste nieuweling is de Audi RS5. We hadden de auto wel eens eerder zien rijden, maar nu is dan definitief duidelijk dat de auto een uitklapbare achterspoiler krijgt, die op hoge snelheden voor de nodige downforce kan zorgen. Met die hoge snelheden zit het wel goed, want de RS5 krijgt een vermogen van ongeveer 450 pk. De kracht komt waarschijnlijk van een V8 met twee turbo's, maar honderd procent zekerheid bestaat daar nog niet over. Halverwege 2010 staat de RS5 in de showrooms.
Vervolgens is er de Crossman, de 'kingsize-Mini'. Deze Cross-over is er eind dit jaar en komt op het platform van de gewone Mini te staan. De Crossman komt met zowel voor- als vierwielaandrijving op de markt. Het motorengamma trapt waarschijnlijk af met de 120 pk sterke 1,6-liter viercilinder uit de Mini Cooper. Ook de turbomotor uit de Mini Cooper S blaast een partijtje mee en er wordt zelfs gefluisterd dat de 211 pk sterke John Cooper Works een Crossman-broer krijgt. De 110 pk sterke turbodiesel uit de Cooper D vindt zeer waarschijnlijk ook z'n weg naar de Mini SUV.
De BMW 5-serie was op Koninginnedag zeer prominent aanwezig op de Nordschleife, Wilco spotte de Sedan, de Touring én de GT. Eind 2009 baant die GT het pad voor de nieuwe Vijf, begin 2010 gevolgd door de Sedan. Eind 2010 maakt de Touring het trio 5-series compleet. Reken op veel turbomotoren en een M5 met een indrukwekkende 550 pk.
Voor de komst van de BMW 6-serie Cabrio moeten we langer geduld hebben, want die komt pas in 2011. Het is met de psychedelische camouflage nog moeilijk te zien, maar de 6-serie krijgt een minder controversieel uiterlijk dan de versie die nu in de BMW-showrooms staat. In 2011 heeft BMW vrijwel het hele motorengamma vervangen door downsizemotoren, dus compactere motoren met turbo's. Er komt ook weer een M6, maar die krijgt geen V10 meer maar een dubbelgeblazen V8.
Dan de nieuwe Porsche Cayenne. Bij het merk uit Zuffenhausen heeft het terugdringen van het verbruik hoge prioriteit en vandaar dat de nieuwe Cayenne kleiner wordt. Nieuwe motoren moeten het verbruik verder terugdringen en bovendien komt er een hybride Cayenne, die zuinigheid moet combineren met een prima prestatieniveau. We verwachten deze auto eind 2010 bij de dealers.
Lees ook
Vergelijkende test
Met deze plug-in hybrides kun je alles - BMW X3 30e xDrive vs. Mercedes GLC 300e
Nieuws
Nieuw Duits belastingbeleid moet bedrijven aan stekkerauto helpen
Nieuws
Mei laat voor het eerst stijging autoverkopen zien, Tesla in het slop
Praktijkervaring
Praktijkervaring Opel Mokka: dit schrijven eigenaren in hun reviews
Proefrit