Nissan in noodloop: ruim 6.500 werknemers de deur uit
Overlevingsmodus
Het gaat niet goed met Nissan en nu de mogelijke fusie met Honda is afgeketst, gaat het een nog onzekerder toekomst tegemoet. Door de kosten sterk terug te dringen, hoopt het merk onder meer aantrekkelijker te worden voor een nieuwe partner.
De potentiële fusie tussen Nissan en Honda werd gezien als de redding van Nissan. Dat fuseerfestijn is afgelast en dat betekent dat Nissan voorlopig alleen door moet. Het voert per direct een reeks maatregelen door die het bedrijf 'slanker en veerkrachtiger' moeten maken. Slanker kan maar één ding beteken: er zal flink worden bespaard.
Nissan geeft aan dat het in boekjaar 2026 de kosten met 400 miljard yen – omgerekend 2,48 miljard euro – wil terugdringen. "Nissan zet zich volledig in voor een ommekeer. De kosten moeten met ongeveer 400 miljard yen omlaag. We zetten alles op alles om een efficiëntere kostenstructuur te bereiken en om de omzet te laten groeien. Dat moeten we door middel van betere concurrerende producten die inspelen op de uiteenlopende behoeften van onze klanten bewerkstelligen", schrijft Nissan-CEO Makoto Uchida in een verklaring.
Volgens Nissan moet het break-even point – het moment waarop de opbrengsten gelijk zijn aan de kosten – na de bezuinigingsronde een stuk lager liggen. Momenteel ligt dat bij de verkoop van 3,1 miljoen auto's. Straks moet Nissan al bij de verkoop van 2,5 miljoen auto's break-even draaien. De helft van de beoogde besparing wil Nissan realiseren door te besparen op onder meer verkoopkosten en administratieve kosten. Ook moeten de productiekosten met zo'n 100 miljard yen omlaag.
Geen besparingsronde zonder ontslagronde. Nissan zegt voornemens te zijn om zijn werknemersbestand wereldwijd met 2.500 "indirecte werknemers" te verminderen, onder meer door "de activiteiten te stroomlijnen en personeelsreducties door te voeren". Er staan meer banen op de tocht. Er vinden namelijk ook bij diverse fabrieken ontslagrondes plaats. Dat begint nog in dit kwartaal in de Smyrna- en Canton-fabrieken én in Nissans productiefaciliteit in Thailand. In boekjaar 2025 wordt het personeelsbestand met maar liefst 5.300 werknemers uitgedund en in boekjaar 2026 met nog eens 1.200 werknemers. Het gaat hier dus al om zeker 6.500 werknemers die hun baan verliezen. Nissan wil het kleinere werknemersbestand onder meer opvangen door er nieuwe, efficiënter gebouwde modellen te produceren. Ook hoog in de boom wordt er gekortwiekt. Het aantal 'topmanagementposities' wordt namelijk met maar liefst twintig procent teruggebracht.
Is er meer? Zeker. Nissan zegt de totale productiecapaciteit van het bedrijf met twintig procent te verminderen "en het productiepersoneel te optimaliseren". In China heeft Nissan zijn productiecapaciteit al teruggeschroefd van anderhalf miljoen naar één miljoen auto's.
Nieuwe modellen: Leaf, e-Power en plug-ins
Nissan hoopt de ontwikkelingskosten van auto's te kunnen verlagen, de ontwikkelingstijd te verkorten én belooft nieuwe plug-in hybride én e-Power-modellen. De Japanners hebben een nieuwe generatie e-Power-aandrijflijnen in de ontwikkelingskamers staan die efficiënter moeten zijn dan de huidige. Ook zet Nissan in op 'intelligente auto's', dus auto's die volgestopt zijn met assistentiesystemen en mogelijk AI. Ook wil Nissan 'van deur tot deur autonoom rijden' in de praktijk gaan brengen, in elk geval in Japan. Ook belooft het dat de nieuwe Leaf gewoon komt én dat het met een nieuwe, speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde EV komt.
Terugtrekken uit markten
Nissans herstructurering gaat zelfs zo ver dat het merk zegt goed te kijken naar de markten waarin het nu actief is en dat het wil bepalen in welke markten het actief wil blijven. Nissan staat er dus voor open om markten waar het slecht presteert volledig achter zich te laten.
PRIVATE LEASE Nissan
