Nieuwe Renault Laguna
Dit is de nieuwe Renault Laguna. Renault komt meteen met twee versies, een hatchback en een stationcar. De stationcar is niet zomaar een afgeleide van de hatchback. Volgens Renault zijn beide versies qua design wezenlijk anders en moeten een verschillende markt bedienen. De hatchback moet vooral sportiviteit en dynamiek uitstralen, de stationcar is daarentegen elegant en stoer.
De Laguna II groeide een groot aantal centimeters, de hatchback heeft een lengte van 4,58 m (was 4,51 m), de stationcar meet 4,70 m (4,62 m). Alle Laguna's hebben nu schijfremmen rondom, waarvan de exemplaren voor geventileerd zijn. Uiteraard zit er ABS met remkrachtverdeling op, maar ook BAS (Brake Assist) is in het remsysteem geïntegreerd. Dit systeem dat nog maar bij enkele merken toegepast wordt, waaronder Mercedes en Nissan, kan de remweg aanzienlijk verkorten bij een noodstop. Mogelijke opties zijn ESP (stabiliteitsregeling) en een bandendrukbewakingssysteem. De airbags zijn van een adaptief type, de snelheid van opblazen en het volume zijn afhankelijk van de impact van een crash. De wielophanging achter is van een volledig nieuw ontwerp, voor bleef alles grotendeels bij het oude.
Sommige versies kennen een uniek 'sleutelloos' systeem. De auto herkent de eigenaar aan de sleutelcard in zijn zak. Zodra de bestuurder naar de deurklink grijpt, wordt de auto ontsloten. Eenmaal ingestapt steekt de bestuurder de 'card' in een sleuf, en start de auto met een start/stopknop.
De motoren zijn grotendeels bekend uit de vorige Laguna. In eerste instantie komen drie multikleps benzinemotoren beschikbaar. Het gamma begint met een 1.6 (110 pk), gevolgd door een 1.8 (123 pk) en een 3.0 V6 (210 pk). Later wordt nog een direct ingespoten 2.0 benzinekrachtbron (140 pk) aan het programma toegevoegd. Het dieselgamma bestaat uit drie verschillende versies. De 1.9 dCi motor keert terug in een 105 pk en een 120 pk versie. Die krachtigste van de twee levert een max. koppel van 270 Nm bij 2000 toeren. Bovendien is deze krachtbron standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De 2.2 dCi schopt het zelfs tot 135 pk en 320 Nm. Alle diesels zijn van het moderne direct ingespoten type met common rail. De meeste motorversies kunnen gekoppeld worden aan een adaptieve viertraps automaat, de V6 kent zelfs vijf trappen.
Renault geeft zoals inmiddels veel merken doen 12 jaar garantie op de carrosserie van de Laguna II. De auto wordt eind dit jaar leverbaar in Nederland. Over prijzen is nog niets bekend.
PRIVATE LEASE Renault
Had je deze auto's al gezien?

Renault Twingo 1.2-16V Authentique
- 2010
- 221.203 km

Renault Clio TCe 120 Bose / Achteruitrijcamera / Parkeersensoren voor & achter & zij / 100% Dealer onderhouden / Cruise Control / R - Link Navigatie / Automatische Airco / Stoelverwarming
- 2017
- 89.406 km

Renault Captur 1.6 E-Tech PHEV 160 Intens | Trekhaak | Navigatie
- 2020
- 101.210 km