Nieuwe Range Rover groeit schoner

Range Rover prototype
Bij Land Rover is het over twee jaar de beurt aan de nieuwe Range Rover. Dit is het eerste prototype dat op de openbare weg zijn testkilometers maakt. De nieuweling wordt nog wat groter dan het huidige model, maar ook aan lage emissies wordt gedacht.
We schatten in dat over twee jaar op de Mondial de l'Automobile in Parijs de nieuwe Range Rover zal debuteren. Dat betekent dat het testteam nog voldoende tijd heeft om de techniek fijn te slijpen. De techniek inderdaad – want het ontwerp van het nieuwe model schijnt al kant-en-klaar te zijn. Een nieuwe Range Rover wordt nooit radicaal anders dan zijn voorganger, maar ontwerpafdeling belooft dat het nieuwe model toch flink zal verschillen van de Range die we nu kennen.
Op technisch vlak staat het vlaggenschip van Land Rover wel een revolutie te wachten. Er wordt namelijk flink werk gemaakt van een lagere uitstoot. Om te beginnen wordt gestreefd naar een lager gewicht. Daarvoor zorgt een aluminium constructie, zoals we die kennen van Jaguar. Verwacht daarvan geen wonderen, maar deze lichte bouw zorgt wel voor een model dat wat lichter is dan de dik 2,5 ton die de het huidige model in de schaal legt. Ook is al bekend dat de L405, zoals de nieuwe Range Rover in codetaal heet, een lengte krijgt van meer dan vijf meter – de huidige is 4,97 meter lang.
Land Rover heeft al bevestigd dat er voor de Range Rover hybride-techniek op komst is. In 2013 komt een model op de markt waarbij een V6 diesel is gekoppeld aan een elektromotor. Dat moet een uitstoot opleveren van 170 gr/km. De hybridetechniek is verpakt in de achttraps automatische versnellingsbak van ZF. Daarmee kan de module gemakkelijk over het gehele Range Rover-programma worden verspreid. In de toekomst komt het dus ook op andere benzine- en dieselmodellen. Overigens voegt de hybridetechniek wel 110 kilo toe aan het gewicht van de Range Rover.
Tot slot weet Land Rover ook al te melden dat rond 2015 een plug in-hybride op de markt komt. Daarmee moet het mogelijk zijn dik dertig kilometer louter op de kracht van de elektromotoren te rijden op snelheden tot over de 100 km/u. De verwachting is dat de L405 met deze techniek tot een uitstoot komt die onder de 100 gr/km ligt.  

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.