Nieuwe Mercedes-Benz CLA kan niet laden aan 400V-snellader

Op zoek naar 800V

Mercedes-Benz CLA

De nieuwe, elektrische Mercedes-Benz CLA kan razendsnel laden, maar daaraan kleeft een klein nadeel: snelladen kan alleen bij laadpalen die zelf ook 800 Volt-technologie ondersteunen.

Het is een onopvallend, maar mogelijk belangrijk zinnetje in de configurator van de nieuwe Mercedes-Benz CLA: “DC-snelladen is alleen mogelijk bij laadstations die 800 V-technologie ondersteunen.” Doet een snellader dat niet, dan gaat de hele laadsessie dus niet door en zul je met je CLA op zoek moeten naar een andere laadpaal. Dit is mogelijk vervelend tijdens een lange rit, waarvoor de CLA met tot wel 792 kilometer rijbereik, een laag energieverbruik en een DC-laadvermogen van 320 kW als geen andere EV geschikt lijkt.

De onmogelijkheid om met 400V te laden, komt volgens Wardsauto.com door het ontbreken van een DC/DC converter. Mercedes-Benz Nederland bevestigt dat een CLA niet overweg kan met een 400V-laadpaal, maar stelt tegelijkertijd dat dit in de praktijk geen grote problemen zal opleveren.

Volgens de experts bij het merk zijn laadpalen van meer dan 200 kW altijd 800V. Inderdaad lijkt het erop dat de overgrote meerderheid van de Fastned- en Ionity-laders voorzien in 800V, net als de meeste laders van Shell Recharge. Bij Tesla Superchargers, waar je ook met auto’s van andere merken terecht kunt, ligt dat anders: alleen de nieuwste V4-laders zijn geschikt voor de CLA. Wie het zeker wil weten, moet simpelweg de in de CLA aanwezige navigatie gebruiken. Die ‘ziet’ en suggereert helaas alleen geschikte 800V-laders, waar je de CLA in theorie in 22 minuten van 10 naar 80 procent kunt ‘volpompen’.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (117)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.