Nieuwe leaseauto's stoten weer meer C02 uit
Logisch gevolg van nieuwe bijtellingsregels
Dat blijkt uit een onderzoek dat Natuur en Milieu heeft laten doen onder auto's die zijn gekocht door leasemaatschappijen. Bovendien blijkt er meer verschil te zitten tussen het theoretische brandstofverbruik dat fabrikanten opgeven en het werkelijke verbruik van de auto's. Een gemiddelde leaseauto, aangekocht in 2016, verbruikt momenteel 50 procent meer brandstof dan de klant op basis van de fabrieksopgave mag verwachten.
Logische oorzaak voor de hogere gemiddelde uitstoot van leaseauto's is het verdwijnen van de fiscale voordelen voor schonere auto's. De bijtellingspercentages van vorig jaar waren al minder prikkelend om voor een schonere auto te gaan, en momenteel genieten alleen volledig elektrische auto's van bijtellingsvoordeel. Voor EV's bedraagt de bijtelling 4 procent. Voor alle andere auto's geldt een bijtellingspercentage van 22 procent. Mensen die niet elektrisch willen rijden, worden zodoende veel minder gestimuleerd om voor een auto met een lage uitstoot te kiezen.
De milieuorganisatie stelt dat de trend van de afgelopen jaren dat nieuwe auto's zuiniger worden, is doorbroken. "Zeer zorgwekkend'', stelt waarnemend directeur Geertje van Hooijdonk, ook al omdat die leaseauto's over een paar jaar op de tweedehandsmarkt komen voor particulieren. De studie is uitgevoerd door het ICCT, een internationaal milieuonderzoeksbureau. Het gaat om een steekproef onder 28.000 voertuigen.
Natuur en Milieu pleit voor "één sterke Europese toezichthouder die paal en perk stelt aan het gesjoemel met gebruikscijfers, naar Amerikaans model. Belangrijk is dat deze toezichthouder sancties als boetes kan opleggen aan autofabrikanten die zich niet aan de regels houden.''