Nieuwe Fiat Panda geprijsd
Fiat heeft de prijslijst vrijgegeven van de nieuwe Panda. Die is voorlopig nog lekker overzichtelijk. Er is een ongeblazen Twinair tweecilinder met een vermogen van 65 pk. Daarmee sprint de Panda in 15,0 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 157 km/u. Verbruik en CO2-uitstoot worden nog niet gemeld. In de simpelste Pop-uitvoering kost die 9.290 euro. De Easy volgt daarop voor een prijs van 10.290 euro en de meest luxueuze Lounge is 10.990 euro.
Dan is er de 85 pk Twinair met turbo, die we al kennen uit de Ypsilon en de 500. Daarvan is de topsnelheid 173 km/u en kan de sprint in 12,0 seconden. Het gemiddelde verbruik is 4,4 liter op 100 km en de uitstoot is 99 gr/km. Als Easy kost de 85 pk-versie 11.290 euro en 11.990 euro als Lounge.
Tot de hoogtepunten van de standaarduitrusting van de Pop behoren bumpers in carrosseriekleur, een 12V-aansluiting, stuurbekrachtiging met City-functie, een in hoogte verstelbaar stuur, schakelindicator, tripcomputer en toerenteller, buitenspiegels met temperatuursensor, en zogeheten 'Follow me Home'-verlichting. Verder heeft elke Panda zaken als anti whiplash hoofdsteunen, een Isofix-aansluiting, start/stop-systeem, het Brake Assist-systeem en dagrijverlichting. Over ESP gesproken: dat is op alle versies de Panda een optie van 500 euro.
De Easy voegt daar zaken als twee hoofdsteunen achterin aan toe en ontgrendeling met afstandbediening, dakrails, en een sierrand op het dashboard. De Lounge maakt het feest compleet met onder meer audiobediening op het stuur, buitenspiegels in carrosseriekleur, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, lederen bekleding op het stuurwiel en de pookhoes, zijruiten met donker getint glas en zwarte stootstrips op de flanken.
In de loop van 2012 volgend nog de Panda 4x4 en de Twinair Turbo Natural Power die rijdt op Groengas. Verder meldt Fiat alvast dat in het komende jaar ook een remsysteem beschikbaar komt dat de auto bij snelheden onder 30 km/u in noodsituaties automatisch afremt. Daarmee loopt de Panda dan in de pas met de Up van VW, die zo'n systeem aanbiedt vanaf de Move Up.