Nieuwe achttrapsautomaat voor Kia

Cadenza krijgt als eerste 8 verzetten

Kia Cadenza

Kia heeft de nieuwe Cadenza een net zo nieuwe achttrapsautomaat gegeven. De transmissie komt ook naar Nederland.

Een achttrapsautomaat is op zich niet zo'n heel bijzonder verhaal, maar wel als het in een auto met voorwielaandrijving zit. De voorwielaangedreven Kia Cadenza, die eind dit jaar in Amerika op de markt komt, is het eerste model dat gekoppeld wordt aan het nieuwe staaltje technologie van Kia.

Kia is sinds 2012 bezig geweest met het ontwikkelen van de versnellingsbak. Het Koreaanse bedrijf werkte eerder al met achttrapsautomaten, maar die waren tot op heden enkel bedoeld voor achterwielaandrijvers. Kia noemt het verwerken van hetzelfde aantal versnellingen in een voorwielaangedreven auto 'erg uitdagend', omdat de bak nu dwars in de auto komt te liggen. Hierom is de oliepomp vervangen door een kleiner exemplaar. De nieuwe versnellingsbak is ondanks de twee extra versnellingen even groot als de conventionele zestrapsautomaat die op dit moment in het Kia-gamma te vinden is. Ook is de nieuwe bak lichter dan zijn voorganger. De nieuwe koppeling en grotere afstand tussen de verzetten zorgen ervoor dat het verbruik beter wordt.

De nieuwe achttrapsautomaat wordt voor het eerst geleverd in de Kia Cadenza, maar Kia heeft plannen om meer voorwielaangedreven modellen met de nieuwe versnellingsbak te leveren. In welke modellen is nog niet zeker, maar aangezien hij bedoeld is voor de grotere modellen maken de Optima, Carens en Sorento zeker kans.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.