Nederlandse stichting daagt Mercedes-Benz
'Hogere onderhoudskosten én waardevermindering'

Daimler, het Duitse moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, is samen met enkele Nederlandse dealers door stichting Diesel Emissions Justice (DEJF) voor de rechter gedaagd. DEJF wil de partijen aansprakelijk stellen voor schade als het gevolg van de toepassing van zogeheten sjoemelsoftware op dieselmotoren.
Bestuurders lopen volgens DEJF het risico op waardevermindering van hun dieselauto en hogere onderhoudskosten. Bovendien hebben ze vanwege de hoger dan beloofde uitstoot sneller last van inrijverboden en loopt de typegoedkeuring van het voertuig mogelijk gevaar.
"Door deze dieselfraude heeft Daimler grote schade aangericht aan consumenten, het milieu en de volksgezondheid. Wij vinden dat getroffen auto-eigenaren recht hebben op een eerlijke schadevergoeding voor de schade die hen is toegebracht", aldus DEJF-directeur Femke Hendriks.
Daimler, de Nederlandse importeurs en enkele Mercedes-Benz-dealerbedrijven zijn gedagvaard onder de Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade, die sinds 1 januari van kracht is. Daarmee is een collectieve vordering van schadevergoedingen mogelijk gemaakt. DEJF is door autobezitters gevolmachtigd te onderhandelen en te procederen. "We hebben daarmee een stevig mandaat", zegt Hendriks.'Krachtig verdedigen'
De stap van DEJF volgt op een vergelijkbare procedure in maart 2020 tegen Volkswagen, de fabrikant waarmee het dieselschandaal in 2015 begon. Dankzij de toepassing van sjoemelsoftware kon de auto een emissietest herkennen en de uitstoot daarop afregelen. Hierdoor leken de modellen van Volkswagen en later ook andere merken schoner dan ze in werkelijkheid waren.
Daimler is vorige maand per brief door DEJF op de hoogte gesteld van de dagvaarding. "We zullen ons krachtig verdedigen tegen alle ongegronde claims die tegen ons worden ingediend", verklaart Daimler dinsdag in een reactie.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s

Zo lang gingen deze zeven auto’s mee

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.